گزارشی از کتابِ «معالم فی الطریق»

نوع مقاله : مقاله علمی - ترویجی

نویسنده

* کارشناس ارشد کلام اسلامی(گرایش وهابیت شناسی) و دانش‌پژوه موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل‌البیت و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم.

چکیده

«معالم فی الطریق» آخرین کتابیست که سید قطب به خاطر آن قلم در دست گرفت. «چراغی بر فراز راه» به قلم حسن اکبری مرزناک و نیز «نشانه های راه» به قلم محمود محمودی از جمله­ی ترجمه­های «معالم فی الطریق» اند که به ترتیب توسط انتشارات بعثت و احسان به چاپ رسیده­اند.                    
شاید آن موقع که سید از اردوگاه­های جمال عبدالناصر دنیا را به نظاره نشسته بود و جهان بینی اسلامی خود را بر روی اوراق به تصویر می­کشید، خود نیز نمی­دانست که روزی این معالم طریق، نشانه­های نصب شده بر جاده عبور سلفی­های جهادی باشد، آری کتاب «معالم فی الطریق» مانیفست سلفی­های جهادی گردید.
جماعت­المسلمین، جماعت جهاد و گروه شباب محمد یا سازمان آزادی بخش اسلامی سه جریان متاثر از افکار سید قطب اند، بگذریم از جریاناتی نظیر قطبیه که آنها نیز با این افکار غرابت ندارند.
روشن است که بخش اعظمی از افکار سید در کتاب «معالم فی الطریق» در حصر کلمات در آمده است، از این رو برآنیم گزارشی مختصر و روان از این کتاب در اختیار مخاطب قرار دهیم.