پژوهشگر گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام
چکیده
ابنعثیمین معتقد است که تأویل صفات خبریه، تحریف آیات و روایات محسوب میشود و سلف صالح، دست به تأویل صفات خبریه نبردهاند؛ همچنین تأویل این صفات، منجر به مخالفت با ظاهر آیات و روایات میشود. حال آنکه مؤولین، ظاهر آیات و روایات را حجت میدانند؛ اما در مورد صفات خبریه معتقدند، اگر این صفات را تأویل نبریم، منجر به قبول جسمانیت خداوند میشود؛ گذشته از آنکه، ادلۀ نقلی و عقلی فراوانی نیز، مؤید تأویل صفات خبریه هستند. همچنین برخی از سلف صالح نظیر ابنعباس نیز، دست به تأویل صفات خبریه بردهاند و بسیاری دیگر نیز با ترسیم مبانی توحید و خداشناسی، راه را بر عدم تأویل صفات خبریه بستهاند. البته ابنعثیمین نیز معتقد است، اگر تأویل صفات خبریه بدون دلیل باشد، تحریف خواهد بود که این سخن بدین معناست که اگر تأویل این صفات، بهسبب وجود ادلۀ قطعیه باشد، تحریف محسوب نمیشود.