دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب. mostafa1303@yahoo.com
چکیده
مسئلۀ «تبرک» ازجمله امور مورد قبولِ تمام مسلمانان است. همۀ مسلمانان بر جواز تبرک به آثار منفصل و جداشده از بدن پیامبر $، از قبیل مو، ناخن، عرق، آب دهان، آب وضو و لباس اتفاقنظر دارند، وهابیان نیز در این مسئله با سایر مسلمانان موافق هستند، اما آنان تبرک به آثار مکانیِ پیامبر (ص)، از قبیل حجره و قبر شریف آن حضرت را جایز نمیدانند و به ادلهای نیز استناد میکنند. وهابیان همچنین تبرک به صالحان و اولیا و آثار آنان را جایز نمیدانند و تبرک به شخص و آثار وی را از ویژگیهای انحصاریِ پیامبر(ص) میدانند و تبرک به قبور صالحان را شرک میدانند، این درحالی است که تبرک به صالحان و آثار مکانیِ پیامبر (ص) نهتنها شرک و بدعت نیست؛ بلکه امری جایز است و دلایل مطرحشده از سوی وهابیت واهی و مخدوش است.