سفر برای زیارت قبر پیامبر از مستحبات مؤکدی است که نزد سنی و شیعه مورد اجماع و اتفاق بوده و هست، اما معالأسف ابنتیمیه و به پیروی از او سلفیان و وهابیان این سفر را حرام، بدعت و گاه شرک نامیدند. قبل از ظهور ابنتیمیه در قرن هشتم و بیان اجتهادات خاصش درباره قبور انبیا و ائمه و اولیای الهی، علمای اهلسنت آثار متعدد فراوانی در استحباب زیارت قبر پیامبر و سفر برای آن، نگاشتهاند. یکی از این آثار کتاب اتحاف الزائر و اطراف المقیم للسائر تألیف ابنعساکر دمشقی (614 ـ686ق) است و در اصل همان کتاب تحفة الزائر ابنعساکر است که سمهودی شافعی در کتاب وفاء الوفاء به آن اشاره کرده و فرموده است: «قال ابنعساکر فی تحفته». حسین محمدعلی شکری این کتاب را تصحیح و شرکت دارالارقم بنابیالارقم در بیروت لبنان چاپ کرده است. سال نشر آن در شناسنامه کتاب مشخص نیست، اما مصحح تاریخ مقدمه خود را جمادی الاولی 1417ق ثبت کرده است. این کتاب از روی دو نسخه خطیِ اثر، تصحیح شده که نسخه کتابخانه آلهاشم مدینه و نسخه کتابخانه ظاهریه، نسخ موجود این کتاب هستند.