گزارش کتاب «الصارم المسلول علی من انکر التسمیة بعبد النبی و عبدالرسول تألیف شیخ محمد عابد سندی انصاری

نوع مقاله : مقاله علمی - ترویجی

نویسنده

مدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب

چکیده

شیخ محمد عابد سندی مدنی از نسل ابوایوب انصاری، صحابی بزرگ پیامبر، در ایالت سند پاکستان به سال 1190ق در خانواده‌ای از اهل علم متولد شد و نزد پدر و پدر بزرگ خویش که از بزرگان حنفی منطقه بودند تلمذ کرد و از بزرگان نقشبندی شبه قاره هند گردید. آن‌گاه وی به مدینه رفت و مدنی نام گرفت. آوازه ایشان به حدّی است که بسیاری از علمای عراق و سوریه به ستایش ایشان پرداخته‌اند. شیخ محمود آلوسی، صاحب تفسیر روح المعانی، درباره ایشان می‌نویسد: «و منهم (از علمای هند) البحر الرائق و کنزالدقائق و من کلامه تنویر الأبصار، ذوالتألیفات الشریفة و قرة عین الإمام الأعظم أبی حنیفه، العالم الزاهد الشیخ محمد عابد غمده الله بمزید العوائد...» و شیخ شوکانی (م1250ق) درباره ایشان می‌گوید: «له ید فی علم الطب و معرفة متقنة بالنحو و الصرف و فقه الحنفیة و أصوله و فهم صحیح سریع...».
جالب توجه است که جناب آلوسی و شوکانی هر دو از سلفیان و تحت تأثیر افکار ابن‌تیمیه هستند و در عین حال به تعریف و تمجید شیخ محمد عابد سندی مدنی پرداخته‌اند.
شیخ محمد عابد مدنی آثار فراوانی از خود به جای نهاده که اکثر آنها در باب حدیث، فقه و نقد وهابیت است که از جمله می‌توان به منحة الباری فی جمع روایات صحیح البخاری، طوالع الأنوار شرح الدرّ المختار، رسالة فی جواز الاستغاثة و التوسل و أنواعه و أحکامه، رسالة فی کرامات الأولیاء و التصدیق بها، و رسالة فی تقبیل الصحابه ید رسول اللهr و رأسه الشریف و حکم التقبیل عامة نام برد.