یکی از شگردهای ابنتیمیه در مقام پاسخگویی به مخالفین خود و نیز در راستای اثبات مدعاهای خویش، تمسک به اجماع با تعابیر مختلف میباشد. ازجمله موضوعاتی که وی زیاد به اجماع، متوسل شده است، مباحث مربوط به فضائل اهلبیت( میباشد. وی در این زمینه، گاهی ادعای اجماع و اتفاقِ اهل علم یا عالمان به حدیث و... مبنی بر جعلی و دروغ بودنِ روایات مربوط به فضائل اهلبیت( میکند و گاهی هم ادعای اجماع بر افضلبودن دیگران، نسبت به اهلبیت( دارد، بدون اینکه مستندی برای این اجماعات، ارائه کرده باشد؛ درحالیکه با تتبع در منابع اهل سنت، این اجماعات، نقض شده و حتی اجماعاتی برخلاف اجماع مدنظرِ ابنتیمیه، یافت میشود. در ضمن، دو مقالۀ این قبیل از اجماعاتِ ادعاییِ ابنتیمیه، راستیآزمایی میشوند.