چشم‌انداز دولت اسلامی (داعش) در پاکستان

نوع مقاله : مقاله علمی - ترویجی

نویسندگان

1 محقق و تحلیلگر در زمینه امنیت و مقابله با تروریسم اهل پاکستان.

2 محقق و تحلیلگر پاکستانی.

چکیده

یکی از دیدگاه‌ها و اعتقادات گروه‌های سلفی جهادی، برپایی خلافتی جهانی است و ما به‌دفعات در نقاط مختلف جهان، شاهد این رویداد هستیم که گروه‌هایی از این طیف، با عنوانی خاص، سربرمی‌آورند و علاوه بر امنیت کشوری که مستقیماً در آن فعالیت می‌نمایند، امنیت همسایگان آن کشور را نیز به مخاطره می‌اندازند. علت اصلی این رویداد نیز، نگرش جهان‌محور گروه‌های سلفی جهادی است به‌گونه‌ای که آنان حوزه‌ی فعالیت خود را محدود به کشور خاصی نمی‌دانند و نگاه آنان به کشور خاصی معطوف نمی‌گردد.
یکی از همین گروه‌های سلفی جهادی، گروه تکفیری داعش می‌باشد که از زمان پیدایش این گروه در سال 2014 میلادی، علاوه بر امنیت کشور‌های عراق و سوریه ـ مقرّ اصلی این گروه - امنیت بسیاری از کشورهای اسلامی، حتی در قاره‌های دیگر نیز به‌ مخاطره افتاده است. از جمله کشورهایی که هم‌اکنون با معضل داعش و وابستگان آن، دست و پنجه نرم می‌کند، کشور پاکستان است.
مقاله‌ حاضر از مجله‌ گرایش‌های معاصر در ایدئولوژی اسلامی(شماره بیستم، April 2016) انتخاب شده است و از زبان انگلیسی به زبان فارسی ترجمه گردیده است. این تحقیق در صدد است تا جایگاه داعش در کشور پاکستان و آینده‌ی وابستگانِ این گروه در این کشور را رصد نماید. لازم به ذکر است، مطالب ذکر شده در این مقاله صرفاً دیدگاه‌های نویسنده‌ آن می‌باشد و به معنای تأیید مترجم نیست. پیش از طرح مطالب، جهت آشنایی بیشتر خوانندگان محترم، به‌معرفی مختصری از مؤسسه‌ هادسون و مجله‌ گرایش‌های معاصر در ایدئولوژی اسلامی، می‌پردازیم.