دانش پژوه دوره چهارم موسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت علیهم السلام
چکیده
این مقاله بهبررسی تطبیقی دیدگاه ابنتیمیه و مکتب دیوبندیه در مبحث تاویل صفات خبری میپردازد. در این مقاله مشخص میشود که دیوبندیه با ابنتیمیه، در مسأله تاویل صفات خبری از جهاتی اتفاق نظر و از جهاتی دیگر، اختلاف نظر دارد.
ابنتیمیه در تمام صفات خبری، اصل را بر ظاهرگرایی گذاشته و بههیچوجه تاویل را نپذیرفته و حتی اهل تاویل را افرادی منحرف میداند؛ اما علمای دیوبندیه در مسأله رویت خداوند در قیامت، مانند ابنتیمیه تمسک بهظاهر آیات و روایات نموده و آن را اثبات میکنند. در مسأله اثبات جهت و مکان برای حقتعالی، برخلاف ابنتیمیه، این دو صفت را از خداوند سلب میکنند؛ ولی در مورد صفات دیگری نظیر (یدالله، وجهالله، استوای بر عرش)، دچار اختلاف آرا شدهاند. برخی نیز مانند ابنتیمیه ظاهرگرا شده و برخی دیگر برخلاف او قائل به جواز تاویل هستند.
در این نوشتار پس از معرفی اجمالی ابنتیمیه، مکتب دیوبندیه و صفات خبری، بهبررسی تطبیقی دیدگاه ابنتیمیه و دیوبندیه راجع به مصادیق صفات خبری میپردازیم.