موسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83120181023Reviewing the concept of monotheism in worshiping from the viewpoint of Ayatollah Mesbah & Ibn Taymiyyahبررسی مفهوم «توحید عبادی» از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی و ابنتیمیه1938167600FAحسین علی ادریسیسطح دو حوزۀ علمیه، دانشپژوه مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت (شعبۀ شیراز).Journal Article20230227Monotheism in worshiping is the key element in prophet's invitations. Before the arrival of Ibn Taymiyyah, the concept of worshiping among the Muslims was clear and there was no disputation. Ibn Taymiyyah claimed some actions in Islam such as supplication to the holy prophet is considered polytheism and will lead to the heresy. Ibn Taymiyyah definition from worshiping is lexical and not technical. He added the condition of love to this definition. There are so many problems in this definition such as ambiguity, being incomprehensive and being against the Quranic usage. In contrary, Ayatollah Mesbah's definition considering the Quranic usage include the condition of believing in deity as a necessary condition in worshiping. According to this definition, actions such as supplication and appealing to God is considered worshiping and legal.«توحید عبادی» اصلیترین مؤلفۀ مورد دعوتِ انبیای الهی است. مفهوم و مصادیق عبادت در میان مسلمانان بدون اختلاف و واضح بود تا اینکه با ظهور ابنتیمیه و تفسیر جدیدش از این مفهوم، برخی اعمال مسلمانان مانند شفاعت و توسل، عبادتِ غیرخدا شمرده شد و موجب تکفیرِ آنان گردید. مفهومی که ابنتیمیه بهعنوان تعریفِ عبادت ارائه کرد، معنای لغویِ عبادت، یعنی صِرف طاعت در مقابلِ شیء است و وی قیودی مانند حبّ معبود را به آن افزود. مهمترین اشکالات این تعریف را میتوان ابهامِ آن، عدم جامعیت و مانعیت، و همچنین مخالفت با استعمالهای قرآنی دانست. در مقابل، آیتالله مصباح با استناد به استعمالهای قرآنی، قید «اعتقاد به الوهیتِ معبود» را در مفهوم عبادت دخیل، و اعمالی مانند توسل و استغاثه را مُقرِّبِ عبد به خداوند میداند.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167600_99424c31fc0a72af1e38be7371c4e046.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83120181023Reviewing the ideas of "Deoband School" in supplication to the Holy Prophet Muhammad (PBUH)بررسی دیدگاه دیوبندیه در مسئلۀ توسل به پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)3956167601FAعلی اصغر کمالیدانشپژوه سطح چهار مرکز تخصصی شیعهشناسی و دانشآموختۀ مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.Journal Article20230227In this article, it will be discussed from the perspective of Deoband School, whether it is possible to resort to the Holy Prophet Muhammad (PBUH) and offer him as a mediator or not? Many Muslims and Deoband School maintain that we can resort to the Holy Prophet Muhammad (PBUH) and put him as a mediator. They answered the doubts concerning to this issue. However, the Wahhabi School influences some members of Deoband School and deny some kinds of supplications to the Holy prophet. Nevertheless, the majority in Deoband School believe in imploring to Holy Prophet Muhammad (PBUH) and consider it as a good device for closeness to the God.در این مقاله، دربارۀ این موضوع بحث میشود که از نگاه علمای دیوبندی، آیا میتوان به پیامبر اکرم$ متوسل شد و ایشان را نزد خدا واسطۀ فیض قرار داد یا خیر. بسیاری از مسلمانان، از جمله بیشترِ دیوبندیها، از جواز توسل به پیامبر اکرم$ و شفیع قراردادنِ ایشان نزد خداوند دفاع کرده و به شبهات واردشده نیز پاسخ دادهاند. در این میان، هرچند تعدادی از آنان تحتتأثیر افکار ظاهرگرایان و وهابیت، برخی انواع توسل و شفاعت را مورد شبهه و انکار قرار دادهاند، ولی غالب علمای دیوبندی توسل به پیامبر اکرم$ را جایز شمردهاند و نهتنها توسل به ایشان را قبول دارند، بلکه آن را یکی از وسایل مهم در تقرب به خداوند میدانند.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167601_b8b32f8a99733f56d94df5fa0ecafddf.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83120181023Reviewing Ibn Taymiyyah views on Salafi Jihadismبررسی تأثیراتِ اندیشۀ ابنتیمیه بر عملکرد سلفیۀ جهادی5780167602FAعلی اکبر لطفیکارشناسی ارشد مذاهب اسلامی، پژوهشگر مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.Journal Article20230227Salafi Jihadism is a new movement in Islamic society, which is based on distorted understanding of pure Islamic instructions. For justifying their brutal actions, this group resort to the views of Ibn Taymiyyah from Harran. They try to interpret Ibn Taymiyyah views according to their desires. Mainly, they use Ibn Taymiyyah fatwas in four domains: he believed in promoting Islam by sword, killing civilians at wars if it was necessary, abnormal behaviors in dealing with military prisoners and encountering with Islamic rulers. The Takfirists attribute their awful deeds to the Ibn Taymiyyah fatwas and call him Sheikh Al-Mujahidin. In this descriptive-analytic article, Ibn Taymiyyah fatwas will be put on the judgement according to the Holy Quran, tradition and Islamic scholars from both Sunni and Shia side.سلفیۀ جهادی جریانی نوظهور در جامعۀ اسلامی است که بر اثر فهم نادرست از معارف ناب اسلامی ایجاد شده است. این گروه برای پیشبردِ اهداف خود، به فتاوای ابنتیمیه استناد میکنند تا با ارائۀ تفسیری خاص از این فتواها رفتارهای خود را توجیه نمایند. مهمترینِ این استنادها عمدتاً در چهار حوزۀ رفتاریِ ایشان است: 1. منحصر دانستنِ هدایتگری بهواسطۀ شمشیر و قتال؛ 2. قتل مسلمانان و افراد غیرنظامی بهبهانۀ تترس؛ 3. رفتارهای ناهنجار و شیوههای غیرمتعارف در قتل اسیران جنگی؛ 4. مقابله با حاکمان ممالک اسلامی بهعنوان اصلیترین دشمن. تکفیریها این چهار رفتارِ خود را بهواسطۀ فتواهای ابنتیمیه، که از او بهعنوان شیخالمجاهدین یاد میکنند، انجام میدهند. در این مقاله، با روش توصیفیتحلیلی و با تکیه بر کتاب، سنت و کلام بزرگانِ فریقین، این اندیشه و عملکرد بررسی خواهد شد.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167602_a6aa8bb5829737a4f4b0b38cb29dc614.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83120181023Reviewing Ibn Taymiyyah viewpoint on the God's visibilityبررسیِ دیدگاه ابنتیمیه دربارۀ رؤیت خداوند8196167603FAمصطفی مهاجرکارشناسی ارشد مؤسسۀ مذاهب اسلامی، پژوهشگر مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.Journal Article20230227One of the most important theological issues in the Sunni sects is God's visibility with naked eyes. They unanimously maintain that we cannot see the Holy Prophet Muhammad (PBUH) in this world. However, there is a disagreement in seeing Him in the afterworld in resurrecting day. The pros believe there are some narrations that prove God's visibility in the judgement day. Ibn Taymiyyah thinks that we can surely see the God in the afterworld. He maintain that wisdom, Quranic verses, clear narrations and apostles (Salaf) prove his ideas. However, if we have a closer look, we will know that God's visibility is against the wisdom and God is not an object to be seen. In addition, there are some verses in the Quran and narrations that against God's visibility. Finally, there are some apostles like Imam Ali that believe we cannot see the at all.یکی از مباحث مهمّ کلامی در بین فِرَق اهلسنت «رؤیت خداوند با چشم» است. دربارۀ عدمرؤیت خداوند با چشم در این دنیا، اتفاقنظر وجود دارد و فقط دربارۀ پیامبر$ اختلافنظر است، که بعضی نصوص رؤیت را برای ایشان اثبات میکند. اما دربارۀ مسئلۀ رؤیت خداوند در قیامت، میان فِرَق اهلسنت اختلافنظر وجود دارد. ابنتیمیه به وقوع قطعیِ دیده شدنِ خداوند در آخرت معتقد است و آن را محصول دلیل عقلی، ظاهرِ آیات، نصوص متواتر و عقیدۀ سلف قلمداد میکند. این در حالی است که طبق براهینِ عقلی، چنین امری مستلزم مادی و جسمانی بودنِ خداوند است و برخی آیات و احادیث نیز رؤیت خداوند را انکار و ابطال میکنند، و همچنین در میانِ سلف صالحِ پیامبر$ افرادی همچون حضرت علی% وجود دارند که سخنانِ آنها بر دیده نشدنِ پروردگار دلالت دارد.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167603_c921382f245794fe5302ea6e98fc8329.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83120181023Reviewing Ibn Taymiyyah views on the Hadith " if someone likes me and Imam Hasan & Imam Ali . . ."بررسی کلام ابنتیمیه دربارۀ حدیث «مَن أحبَّنی و أحَبَّ هذَین و أباهُما و أمَّهما کانَ معی فی درجتی یومَ القیامَة»97120167604FAمرتضی مختاریکارشناسی ارشد مؤسسۀ امام صادق و دانشآموختۀ مؤسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.Journal Article20230227One of the best Hadiths, which is narrated on the virtues of Ahl al-Bayt is the following Hadith. Our Holy Prophet Muhammad (PBUH) said: " one who loves me and loves Imam Ali & Imam Hasan (PBUH) and their parents, at the resurrection day will be at my position." Ibn Taymiyyah as an Islamic scholar maintain that the source of this narration is incorrect. He consider the source book of this narration, "the virtues of disciples" as a weak source. Ibn Taymiyyah says there are so many false narrations in this book and the writer of the book, Ahmad Ibn Hanbal himself, did not mention this saying. According to this research the Ibn Taymiyyah ambiguities is not valid. Moreover, in response to Ibn Taymiyyah we must say that firstly this saying is quoted in "the virtues of disciples" and other source books as well. Secondly. Although a scholar adds this Hadith named Ghati'ee but this person is an authority among the Sunni sect. and finally, the source chain of this narration is considered and proved valid.یکی از احادیثی که دربارۀ فضیلت اهلبیتِ پیامبر اکرم( وارد شده، حدیث «مَن أحبَّنی و أحَبَّ هذَین و أباهُما و أمَّهما کانَ معی فی درجتی یومَ القیامَة» است. پیامبر اکرم$ میفرمایند: «کسی که من و حسنین' و پدر و مادرِ آنان را دوست بدارد، در قیامت با من در یک درجه خواهد بود». ابنتیمیه ایرادهایی بر منبع و سندِ این حدیث مطرح کرده است. «ضعفِ کتاب <em>فضائل</em><em> </em><em>الصحابة</em> بهعنوان منبع این حدیث»، «نقلنشدنِ این حدیث توسط احمد بن حنبل»، «وجود احادیث ضعیف در <em>مسند</em><em> </em><em>أحمد</em>»، و «ضعف سندِ این حدیث» ایرادهایی هستند که ابنتیمیه مطرح نموده است. بر اساس بررسیهای صورتگرفته، ایرادهای ابنتیمیه وارد نیست. اهم پاسخهایی که در این زمینه ارائه شده، این است که اولاً: این حدیث در منابع مختلفی از جمله خودِ <em>مسند</em><em> </em><em>أحمد</em> آمده است. ثانیاً: اگرچه این حدیث از زیادات قطیعی است، اما قطیعی فردی معتبر، و احادیثِ وی نزد عموم اهلسنت مقبول است. ثالثاً: راویانِ سند یکبهیک مورد بررسی قرار گرفت و صحتِ سند این حدیث به اثبات رسید.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167604_aee1e5bd3dff5a2582d6a68f6a23bb94.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83120181023A review and critic on monotheism and polytheism from the viewpoint of Ibn Taymiyyahتوحید و شرک از دیدگاه ابنتیمیه121142167605FAرضا پورعلی سرخه دیزجکارشناسی ارشد کلام اسلامی، دانشپژوه مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت و دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم.Journal Article20230227Since the Wahhabi and Salafi thoughts are affected from the Ibn Taymiyyah views in the issue of monotheism and polytheism, it is necessary to review his ideas. In this article, firstly, the Ibn Taymiyyah views on monotheism and polytheism is discussed. He divides monotheism in kinds. His division has three problems: it is arbitrary, incomprehensive and useless. Secondly, his division will lead to God's incarnation. He also confused between God and the creator and maintain that the pagans at the time of our Holy Prophet were monotheistic! Finally, his view on being pagan while we believe in God is against his own doctrines and it seems to be contradictory.با توجه به تأثیرپذیریِ وهابیان و سلفیان از افکار ابنتیمیه در مسئلۀ توحید و شرک، و در نتیجه، اقدام ایشان به مشرک خواندنِ سایر مسلمانان، بررسیِ دیدگاه ابنتیمیه دراینباره ضروری است. ازاینرو، مقالۀ پیشِرو بررسی و نقد دیدگاه ابنتیمیه دربارۀ توحید و شرک را موضوعِ خود ساخته و به بحث در این مسئله پرداخته است. در این مقاله، ابتدا اقسام توحید از دیدگاه ابنتیمیه بررسی شد و روشن گردید که وی توحید را سهقِسمی دانسته و تقسیمِ ارائهشده توسط او با سه اشکالِ «استقرایی و اجتهادی بودن»، «تکیهداشتن بر استقرای ناقص» و «فاقد ثمرۀ عملی بودن» روبهروست. آنگاه دیدگاه وی دربارۀ هریک از اقسام سهگانۀ توحید مورد بررسی و نقد قرار گرفت و روشن شد که اولاً: لازمۀ دیدگاه وی در «توحید در اسما و صفات» تجسیم و اعتقاد به جسمانیتِ خداوند سبحان است. ثانیاً: دیدگاه او دربارۀ «توحید در ربوبیت» نیز با دو اشکالِ «خلط میان مفهوم رَب و خالق» و نیز «عدمصحت ادعای وی مبنی بر موحّد بودنِ مشرکان در حوزۀ ربوبیت» مواجه است. ثالثاً: ادعای او مبنی بر امکان «مشرک بودن در حوزۀ الوهیت» با وجود «موحّد بودن در حوزۀ ربوبیت»، برخلافِ تبیینِ او از رابطۀ حاکم میان «توحید در ربوبیت» و «توحید در الوهیت» است.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167605_3d22ac6e70396832dba2657f84c47ff7.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83120181023-گزارشی از کتابِ «پیدایش سلفیه؛ اصلاح اسلامی در قرن بیستم»149163183458FAمحمد علی واعظی* دانشجوی دکتری جریانهای کلامی معاصر و دانشپژوه مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.Journal Article20231119-کتابِ <em>پیداش سلفیه؛ اصلاح اسلامی در قرن بیستم</em> را دانشگاه کلمبیا در سال 2016م منتشر کرده است که 480 صفحه دارد. نویسندۀ این کتاب، هِنری لوزییر، دارندۀ مدرک دکتری از دانشگاه جرجتاونِ آمریکاست. او بعد از یک سال مطالعه در زمینۀ خاورمیانه، به بخش «تاریخِ» این دانشگاه پیوست. مطالعات وی بیشتر در زمینۀ رابطۀ بین تاریخِ تحلیلیِ اسلام و تاریخِ سیاسیِ جوامعِ عرب است و شامل منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا میشود. نویسندۀ این کتاب، لیسانس تاریخ خود را از کِبِک کانادا و فوقلیسانس خود را از دانشگاه وَنکووِر اخذ کرده است.
نظر به اهمیت این کتاب، دو نفر از پژوهشگرانِ معروف در عرصۀ سلفیه بهنامهای عمرو بسیونی و اسامه عباس این اثر را به عربی ترجمه کردهاند و نامِ <em>صناعة</em><em> </em><em>السلفیة، الإصلاح الإسلامی فی القرن العشرین</em> را بر آن نهادهاند.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_183458_239cda282208812c44ca06dd1db458ee.pdf