موسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83020180622Study of Ibn Taymiyya's Accusation of Shia's Aversion to Sahabahبررسی اتهام ابنتیمیه دربارۀ بیزاریِ شیعیان از صحابه1736167594FAوحید خورشیدیپژوهشگر مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.Journal Article20230227The blame put on Shia of having an unfavorable view towards the companions (better known as Sahaba) of the Holy Prophet (S) has a long history. Ibn Taymiyya is one of those people who has more than anyone else accused Shia of disavowing the Sahaba. With different words and under different pretexts, he has accused Shia of being very unfavorable and disrespectful towards the companions of the Prophet, peace be upon him and his family, and that only an insignificant number of them are respected by them, whereas in fact, the truth of the matter is that the close and outstanding companions of the Prophet (S) who were too many are commemorated and respected by Shia Muslims. Prominent Shia scholars give them special respect and consider them as having the status of interceding with Allah for His servants. In biographical works authored by Shia scholars, many a number of them have been described as trustworthy and reliable.متهم کردنِ شیعه به بیزار بودنِ از صحابه، سابقهای طولانی دارد؛ اما کسی که بیش از همه به این اتهام دامن زده، ابنتیمیه است. وی با عبارتهای مختلف شیعه را متهم کرده که به بیشترِ صحابه بیمهری و بیاحترامی میکنند و صرفاً عدۀ انگشتشماری از اصحابِ پیامبر$، نزد آنان از احترام برخوردار هستند. این در حالی است که اصحاب برگزیده، که تعداد آنان نیز زیاد است، نزد شیعه تجلیل شده و مورد تکریم قرار گرفتهاند و بزرگانِ شیعه نیز احترام خاصی برای صحابه قائلاند؛ تا جایی که برای آنان مقام شفاعت را نیز اثبات میکنند. در کتابهای رجالیِ شیعه نیز عدۀ فراوانی از آنها توثیق شدهاند.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167594_ed813d37ef2934ec20a5641be1e6ee2a.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83020180622A Study of Ibn Taymiyya's and Abu Muhammad Maqdisi's Opinions on Dar al-Islam and Dar al-Kufrبررسی دیدگاه ابنتیمیه و ابومحمد مقدسی دربارۀ دار الاسلام و دار الکفر3756167595FAعلی اکبر لطفیکارشناسی ارشد مذاهب اسلامی، پژوهشگر مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت، استاد مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی مدرسۀ المهدی وابسته به جامعة المصطفی العالمیة.Journal Article20230227<span style="letter-spacing: -.1pt;">One of the current concepts in social jurisprudence is the concepts of Darul Islam (abode of Islam) and Darul Kufr (abode of unbelief). Many Muslim scholars have classified human societies based on this binary division of the territory of Islam and territory of unbelief or infidelity, and by extension, they have made mention of numerous rules and concepts regarding the places and people residing there. Ibn Taymiyya, the originator and founder of Salafi mind has offered a new classification. In addition to Darul Islam and Darul Kufr, he has also introduced <em>Dar Murakkaba</em>. Following him, however, Abu Muhammad Maqdisi who is also one of the intellectual leaders of Salafim (best known as the spiritual mentor of Jordanian jihadist Abu Musab al-Zarqawi, the initial leader of al-Qaeda in Iraq) has been highly influenced by Ibn Taymiyya. He has accepted Ibn Taymiyya's classification of lands and territories, and he issues verdicts based on the same classification. As well, regarding Darul Islam and Darul Kufr, Ibn Taymiyya and Abu Muhammad Maqdisi are of the view that the criterion for an abode to be called that of Islam or disbelief is the number and majority of people. Darul Kufr is the same as Dar al-Harb without any differences between them. If we look at the textual sources as well as the words of Muslim scholars, it becomes clear that the division of lands into three territories such as Darul islam, Darul Harb and Dar Murakkaba is incorrect for the countries. As well, not only majority but also other criteria such as the practice of religious rites can be a criterion for considering a land as the abode of Islam or the above of unbelief not to mention the fact that the use of the term Darul Harb (House of War) for all non-Muslim countries is wrong. </span>از جمله مفاهیم رایج در فقه اجتماعی، دو مفهومِ «دار الاسلام» و «دار الکفر» است. بسیاری از فقهای اسلامی، جوامع بشری را در یک تقسیمبندیِ ثنائی به «دار الاسلام» و «دار الکفر» تقسیم نموده و بهتَبَعِ آن، ذیل این دو مفهوم، احکام متعددی دربارۀ اماکن و افراد ساکن در آنها بیان کردهاند. ابنتیمیه، که از او بهعنوان مدوّن اندیشۀ سلفی یاد میشود، تقسیم جدیدی ارائه کرد که علاوه بر این دو عنوان، «الدار المُرَکبه» نیز در آن وجود دارد. بهدنبالِ او، ابومحمد مقدسی نیز، بهعنوان یکی از رهبران فکری سلفیۀ تکفیری، ضمن اثرپذیری از اندیشۀ ابنتیمیه، این تقسیمبندی را قبول کرده است و در فتاوای خود، بر طبقِ این تقسیمبندی حکم میکند. ابنتیمیه و ابومحمد مقدسی در باب دار الاسلام و دار الکفر قائلاند: معیار در دار الاسلام و دار الکفر، «غلبه و کثرتِ افراد» است و دار الکفر همان «دار الحرب» میباشد و بین این دو هیچ فرقی نیست. این در حالی است که با مراجعه به منابع روایی و همچنین سخنانِ اندیشمندان اسلامیِ مذاهبِ متعدد روشن میشود که تقسیم ثلاثیِ ممالک به «دار الاسلام، دار الحرب و الدار المرکبه» نادرست بوده و در ضمن، ملاکهای دیگری غیر از غلبه و کثرت، از قبیل برپاییِ شعایر نیز ملاکِ دار الاسلام و دار الکفر بودن است. علاوه بر این، اطلاقِ دار الحرب به تمام ممالکی که کفار در آنها زندگی میکنند، خطاست.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_167595_6fca09a416b9e58672fbcede1dc984a5.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83020180622An Inquiry into the Narrations of Kitab al-Tawhid by Muhammad b. Abdul Wahhabکاوشی در روایاتِ «کتابُ التوحیدِ» محمد بن عبدالوهاب5784167596FAمصطفی مهاجر* کارشناسی ارشد مؤسسۀ مذاهب اسلامی، پژوهشگر مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.Journal Article20230227Muhammad bin Abdul Wahhab's <em>Kitab al-Tawhid </em>contains a lot of narrations which, according to his followers, are authentic. In this study which has been conducted with an analytical and descriptive method, some of the traditions and repots of this books which are <em>mudarraj</em> and proved to be poor in terms of their chains of transmission and some others which are against explicit and established religious doctrines are examined. In the critical assessment of these traditions discussed in this article, not only the words of prominent Sunni scholars but also the confession of the annotators and researchers of <em>Kitab al-Tawhid</em> who were the intellectual followers of the shaykh (Muhammad bin Abdul Wahhab) have been used.<em>کتاب التوحیدِ</em> محمد بن عبدالوهاب دربردارندۀ روایات زیادی است که بنا بر نظر پیروانِ وی، روایاتِ این کتاب صحیح است؛ حال آنکه در این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی برخی روایاتِ این کتاب بررسی شده و خلافِ دیدگاهِ آنان اثبات گردیده است. در این کتاب روایات مُدَرّج، ضعیفالسند و احادیثی که دلالتاً در تضاد با آموزههای دینی است، وجود دارد. در نقدهای بیانشده در این مقاله، علاوه بر سخنان علما و بزرگان اهلسنت، از اعتراف شارحان و محققانِ <em>کتاب</em><em> </em><em>التوحید</em> نیز، که از پیروانِ فکریِ نویسندۀ آن بودهاند، استفاده شده است.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167596_d904e787e71ad1fc12410de7dc441130.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83020180622The Development of Salafi Jurisprudence from Birth as of Today Discussed with a Critical Approachتطور فقه سلفیه از پیدایش تا عصر حاضر85106167597FAمجتبی محیطیکارشناسی ارشد مذاهب اسلامی، پژوهشگر مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.Journal Article20230227In jurisprudence, Salafism is independent from other four jurisprudential schools of jurisprudence. They condemn those who follow the four schools of law and believe in the door of Ijtihad being open. This article studying the Salafi jurisprudence from an ideological - historical perspective seeks to focus on the demerits of Salafi jurisprudence in sociological and historical courses. The founder of Salafi jurisprudence is Ibn Taymiyya who initiated the theory of the openness of the door of Ijtihad and that eventually led to the emergence of Salafi jurisprudence. Condemning Taqlid and excommunicating the followers of the four denominations, he believed that Ijtihad had to be conducted based on the Book of Allah and Sunnah of the Prophet, peace be upon him and his family. In the twelfth century, three influential figures named Ibn Al-Amir San'ani, Shah Waliullah Dehlavi and Muhammad Ibn Abdul Wahhab became familiar with his thoughts and beliefs leading to promotion and growth of Salafi jurisprudence in the society. This trend continued in the 13 and 14<sup>th</sup> centuries inspiring Muslim Brotherhood and Jihadi Salafism to follow Salafi jurisprudence today. The course of development of Salafi jurisprudence among Salafi movements shows that this jurisprudential method seeks violence and it has, from the beginning as of today, adopted a method whereby lots of Muslims have been excommunicated and labeled as non-Muslims. As well, this jurisprudence has opted for permissiveness as part of the religion and has led some Muslims to follow the Salafi jurisprudence based on the inner desires, and to choose the easiest rules as they wish. At times, they have chosen the words of some jurists which deal with excommunication or Takfir of other Muslims.سلفیه در حوزۀ فقه، از دیگر مذاهب فقهیِ اربعه مستقل است. آنان با مذمت از تقلید مذاهب اربعه، به انفتاح باب اجتهاد قائل هستند. این نوشتار با بررسیِ فقه سلفیه از زاویۀ تاریخی-عقیدتی، درصدد است تا آسیبهای فقه سلفیه را در سیر تاریخی و اجتماعیِ آن مورد توجه قرار دهد. مؤسسِ فقه سلفیه ابنتیمیه است که با نظریهپردازی و تربیت شاگردان متعدد توانست نظریۀ انفتاح باب اجتهاد را الگویی برای فقه سلفیه قرار دهد. او با مذمت از تقلید، و همچنین تکفیر پیروان مذاهب اربعه، معتقد بود باید بر اساس کتاب و سنت اجتهاد کرد. در قرن دوازدهم، سه شخصیت تأثیرگذار، یعنی ابنامیر صنعانی، شاه ولیالله دهلوی و محمد بن عبدالوهاب با افکارِ او آشنا شدند و موجبات رشد فقه سلفیه را در اجتماع فراهم آوردند و در قرن سیزدهم و چهاردهم نیز این روند ادامه داشت. امروزه، وهابیت، اخوانالمسلمین و سلفیۀ جهادی پیروِ فقه سلفیه هستند. سیر تطور فقه سلفیه در میان جریانهای سلفی، نشان میدهد که این روش فقهی، خشونتطلب است و از آغاز تاکنون روشی را برگزیده است که مسلمانانِ زیادی تکفیر شدهاند. همچنین این فقه با گزینش رخصتگرایی یا تلفیق در مذهب، باعث شده است تا مسلمانانِ پیروِ فقه سلفیه، بر اساس امیال باطنی و هوای نفس، بهدنبال آسانترین مسئله بروند، و گاهی نیز اقوال مجتهدانی را برگزینند که به تکفیر مسلمانان میپردازند.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167597_2a4092bc333fbc7d09cd40bcf4512696.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83020180622Study of Salafists' View about Istighatha with Emphasis on Contemporary Scholarsبررسی دیدگاه سلفیان در مسئلۀ «استغاثه» با تأکید بر دیدگاه علمای معاصر107126167598FAمحمد جعفر میلان نورانیکارشناسی ارشد مؤسسۀ مذاهب اسلامی، دانشپژوه مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.مصطفی ورتابی کاشانیانپژوهشگر مؤسسه دارالاعلام، لمدرسة اهل البیت و دانشجوی دکتری کلام اسلامی دانشگاه قم.Journal Article20230227Muhammad Ja'far Milan Nurani
Salafists and Wahhabis condemn and forbid <em>istighatha</em> (beseeching for help) describing it as shirk (polytheistic), innovation and <em>ghulu</em> (exaggeration). In this regard, they have made use of reasons and arguments which are in contradiction with Qur'an and narrations of Ahl-e Sunnah. Relying on Quranic verses and authentic Sunni traditions and reports, this article proves that the Salafists' claims about prohibition of beseeching help from anyone other than Allah, the Glorified, and limiting the permissibility of <em>istighatha</em> to certain specific manifestations of it such beseeching help from living people in possible undertakings is not acceptable. Thus, these people who are opposed to <em>istighatha</em> have not been able to find a solid and concrete proof, and it can be said that neither textual sources nor the human reason confirm and validate their belief. Moreover, given the fact that over the history, Salafists' views in various areas have been subject to changes, this study using an analytical descriptive method brings together and criticizes Salafists' opinion about <em>istighatha</em>.سلفیان و وهابیان «استغاثه» را به عنوانهای مختلفی مانند شرک، بدعت و غلو، حرام میدانند و عامل به آن را محکوم میکنند و در این راستا، به دلایلی روی آوردهاند که با قرآن و روایاتِ اهلسنت متعارض است. لذا این نوشتار با تکیه بر آیات قرآن و روایات صحیح و معتبرِ اهلسنت اثبات میکند که ادعای سلفیان در تحریمِ تمامِ مصادیق استغاثه به غیر الله، یا منحصر کردنِ جوازِ آن در برخی مصادیق مثل استغاثه از افراد زنده و در کارهای مقدور، قابلقبول نیست و آنان نتوانستهاند در این خصوص، به دلیل محکمی دست یابند و همچنین نه «نقل» دیدگاه آنها را تأیید میکند و نه «عقل». در ضمن، از آنجا که در طول تاریخ، دیدگاههای سلفیان در زمینههای مختلف دستخوش تغییراتی شده است، این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی صرفاً به جمعآوری و نقد سلفیانِ معاصر در موضوع استغاثه میپردازد.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167598_875e5628f27bb70fa94be5c47c41a878.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83020180622Islam and Political Violenceاسلام و خشونت سیاسی127154167599FAجان لوئیس ایسپاسیتواستاد دانشگاه و دارای مدرک پروفسوری در زمینۀ ادیان، امور بینالملل و مطالعات اسلامی از دانشگاه «جرج تاون» در شهر واشنگتندیسیJournal Article20230227The global threat of al-Qaeda and the Islamic State of Iraq and the Levant after the events of September 11<sup>th</sup> has increased the conflict between Shiites and Sunnis. Many news headlines have been devoted to violence in the Middle East and Pakistan causing challenges among the states in regional and international levels. Both extremist Muslims and some Western experts and analysts speak of a conflict among civilizations or cultural war between Muslims and Westerners. This discourse and the violence that originates in it again give rise to the question as to what the relationship between Islam and violence and terrorism. Is Islam a special and violent religion? To prove their claim, critics of Islam make use of some verses as well as some discourses such as <em>Jihad</em> and other events in the history of Islam referring to them as signs and proofs confirming the fact that the main reason behind the extremist conducts of Muslims and the emergence of Islamic terrorism are some verses of the Quran. A question that naturally comes up is: What do the Qur'an and Shari'ah say about violence, Jihad and war? What are the main slogans chanted by terrorists in the name of Islam? This article examines these questions as well as the spread of global jihadist movements, especially al-Qaeda and the Islamic State of Iraq and the Levant, the roots and origins of their advent, their ideologies and plans.تهدید جهانیِ القاعده و دولت اسلامیِ عراق و شام (داعش) بعد از حوادث یازده سپتامبر، موجب افزایش نزاعها بین شیعیان و اهلتسنن شده است. همچنین خشونت در منطقۀ خاورمیانه و پاکستان تیترِ خبرگزاریها را به خود اختصاص داده و موجب به چالش کشاندنِ دولتها، هم در سطح منطقهای و هم در سطح جهانی شده است. هم مسلمانان افراطگرا و هم برخی متخصصان و تحلیلگرانِ غربی صحبت از برخورد تمدنها یا جنگ فرهنگی بین مسلمانان و غربیها میکنند. این گفتمان و خشونتِ پدیدآمده از آن، دوباره باعثِ ایجادِ این پرسش شده است که رابطۀ اسلام با خشونت و تروریسم چیست؟ آیا اسلام یک دین خاص و خشن است؟ منتقدانِ اسلام برای اثبات مدعای خود به برخی آیات، گفتمانهایی همچون جهاد، و همچنین حوادث دیگری در تاریخ اسلام اشاره دارند و از آنها بهعنوان نشانهها و دلایلی یاد میکنند که بهزعمِ آنها اثبات میکند عامل اصلیِ افراطگراییِ مسلمانان و نیز پیدایش تروریسم اسلامی، برخی آیات قرآن است. قرآن و شریعت دربارۀ خشونت، جهاد و جنگ چه میگوید؟ امروزه شعارهای اصلیِ تروریستها تحت نامِ اسلام چیست؟ این مقاله به بررسیِ این سؤالات و نیز به بررسیِ گسترش حرکتهای جهادگرایانِ جهانی، بهویژه القاعده و دولت اسلامیِ عراق و شام، ریشهها و اسباب ظهور، ایدئولوژی و برنامههای آنها خواهد پرداخت.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167599_82c82569cf2207a4028b5b564a535de4.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر83020180622-گزارشی از کتاب «عنوان المجد فی تاریخ نجد»163177183457FAمجتبی محیطیپژوهشگر موسسه دارالاعلام و اندیشکده وفاقJournal Article20231119-یکی از مهمترین کتابهای تاریخیِ وهابیت، کتاب <em>عنوان</em><em> </em><em>المجد فی</em><em> </em><em>تاریخ</em><em> </em><em>نجد</em> نوشتۀ عثمان بن عبدالله بن بشر معروف به ابنبشر است. این کتاب در دو جلدِ نسبتاً قطور در حدود 1000 صفحه نوشته شده است. ابنبشر از شخصیتهای معاصرِ محمد بن عبدالوهاب بود؛ به همین جهت، این کتاب نزد وهابیت و تاریخپژوهان اهمیت ویژهای دارد. در این کتاب، ابنبشر بهصورت مفصل به حوادث سالهای 1153 تا 1267ق پرداخته است؛ یعنی دقیقاً حوادث تاریخیِ دورانِ اولِ وهابیت. این کتاب بهحدی اهمیت دارد که عربستان بارها و بارها آن را به چاپ رسانده است. ابن عبداللطیف آلشیخ، مفتیِ اسبق عربستان، بر این کتاب تقریظ زده و از ابنبشر با عنوان ادیب بزرگ و مشهور نام برده است. الیکسی فاسیلییف، محقق روستبار، میگوید: «دو تاریخنگار نزد وهابیت مورد قبول هستند: اول ابنغنام و دوم ابنبشر».
این کتاب با تحقیق و تعلیقِ عبدالرحمن بن عبداللطیف بن عبدالله بن آلشیخ و در انتشارات «مطبوعات دارة الملک عبدالعزیز» به چاپ رسیده و وارد بازارِ نشر شده است. چنان که از نامِ کتاب پیداست، این کتاب به بیان حوادث نجد، که چگونگیِ پیدایش و ترویج اندیشۀ وهابیت را تبیین میکند، میپردازد.https://serajemonir.darolelam.ir/article_183457_3e97559155ca2978822d02a3be117ea8.pdf