موسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر72520170321A Critical Assessment of Ibn Taymiyyah's Opinion in Ascribing Anthropomorphism to Heshāmainبررسی و نقد دیدگاه ابنتیمیه در انتساب تجسیم به هشامین1934167441FAرضا پور علی سرخه دیزجکارشناسارشد کلام اسلامی (گرایش نقد وهابیت) و دانشپژوه مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.Journal Article20230225Ibn Taymiyyah has regarded Shia's prominent scholars such as Heshām b. Hakam and Heshām b. Sālim as the early Shia scholars advocating anthropomorphism i.e. the act of giving human qualities to God. He claims there is consensus among the authors of <em>al–Milal wa al-Nihal</em> (lit. the books of sects and creeds). It should be noted, however, that firstly, Heshām b. Hakam and Heshām b. Sālim cannot be considered as the first of scholars believing in anthropomorphism because there have been others before these scholars who had anthropomorphic views. Secondly, not only is there no consensus as to the anthropomorphic belief of Heshām b. Hakam and Heshām b. Sālim but there are some scholars who have considered these two as free of such beliefs. Thirdly, those scholars who have authored books on sects and creeds are deeply polarized in this regard. In fact, the allegation that Heshām b. Sālim had anthropomorphic beliefs can be seen in the works authored by recent writers only, not the early scholars. Fourthly, some Sunni scholars like Ash'ari and Shahristani, who have written books on sects and creeds, have justified Heshām b. Hakam's anthropomorphic words saying his statements are devoid of any objections.
As well, Ibn Taymiyyah has claimed that Shia is known for its belief in anthropomorphism saying there are more scholars in Shia believing in anthropomorphism than there are in any other Muslim sects. However, the truth of the matter is that attributing anthropomorphism to Shia is not in harmony with Shia's semantic interpretation (<em>ta'vil</em>). It is more consistent with the traditionists' literalism in this area. ابنتیمیه، شیوخ امامیه مانند هشام بن حکم و هشام بن سالم را بهاتفاق صاحبان ملل و نحل، نخستین قائلان به تجسیم دانسته است؛ اما باید توجه داشت که اولاً، هشام بن حکم و هشام بن سالم را نمیتوان نخستین قائلان به تجسیم دانست؛ چراکه افرادی متقدم بر این دو فرد بوده که اندیشهای ترسیمی داشتهاند. ثانیاً، نهتنها اعتقاد تجسیمیِ هشام بن حکم و هشام بن سالم مورد اتفاق ملل و نحلنویسان نیست، بلکه برخی از آنان این دو فرد را مبرا از تجسیم دانستهاند. ثالثاً، صاحبان ملل و نحل، در این حوزه اختلافاتی جدی با یکدیگر داشتهاند و اتهام تجسیم به هشام بن سالم در آثار متأخرِ ملل و نحلنویسان قابلرؤیت است؛ نه آثار متقدم آنان. رابعاً، برخی ملل و نحلنویسانِ اهلسنت همانند اشعری و شهرستانی به توجیه اقوال تجسیمیِ هشام بن حکم پرداخته و کلام ایشان را فاقد محذورات تجسیم دانستهاند. همچنین ابنتیمیه شیعه را شهیر در تجسیم دانسته و اقوال تجسیمی طوائف شیعه را بیشتر از سایر طوائف دانسته است؛ اما واقعیت این است که قول به تجسیم، با تأویلگراییِ تشیع در حوزۀ معناشناسی سازگاری ندارد و با ظاهرگراییِ اصحابحدیث در این حوزه، تناسب بیشتری دارد.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167441_ba8bf00a536d5a0d93e5055e20cdbbbf.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر72520170321A Study of Jihadi Salafism in How It Treats Prisoners of Warبررسی دیدگاه سلفیۀ جهادی در شیوۀ رفتار با اسراء3558167442FAعلی اکبر لطفیکارشناسارشد مذاهب اسلامی و دانشپژوه مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.Journal Article20230225The jihadist Salafism is a group that sees armed <em>jihad</em> as the only way to spread Islam. In advancing their thinking, they resort to every despicable act against their opponents interpreting <em>jihad</em> as an armed fight against the enemy, allowing decapitation of their opponents and captives. To legitimize their brutalities, they make reference to certain verses such as the verse 4 of Chapter Muhammad, verse 12 of Chapter al-Anfal and verse 67 of al-Anfal. As well, they make use of narrations such as "I have been commissioned to chop off the necks", the Prophet's promise to behead the pagans of Quraish. Add to that the Second Caliph's permission in decapitating Dhul Khuwaysarah, and the Prophet's practice of beheading the captives of the Battle of Badr. However, a closer look into these arguments revealed the fact that the aforesaid verses do not in any way signify permissibility of decapitation, and that the narrations are also poor and disconnected, not to mention the fact that they have not been transmitted in reliable Sunni sources. In addition, Islam's pure teachings have strongly forbidden any conducts which may present Islam as a religion of violence. Relying on library and internet resources to analyze and describe takfiri Salafism in treating prisoners of war, this study seeks to criticize jihadist Salafis' views on this subject.سلفیۀ جهادی بهعنوان گروهی که تنها راه گسترش اسلام را جهاد مسلحانه میدانند، در پیشبرد اندیشۀ خود به رفتارهای ناشایستی در مقابل مخالفانِ خود اقدام میکنند؛ ازاینرو، ضمن تفسیر «جهاد» به «قتال»، به جواز گردنزدنِ مخالفان خود و اسیران قائلاند. تکفیریها برای مشروعیتبخشی به این عملکرد خود، به آیاتی از قبیل آیۀ 4 سورۀ محمد، آیۀ 12 و آیۀ 67 سورۀ انفال و همچنین به وعدۀ پیامبر$ به مشرکان قریش بر ذبح آنان، اقدام خلیفۀ دوم در اذندادن بر گردنزدن ذوالخویصره، سیرۀ پیامبر$ در گردنزدنِ اسیرانِ بدر و به روایاتی از قبیل «<strong>إنما بعثت بضرب الرقاب</strong>» استناد میکنند؛ ولی با بررسیِ صورتگرفته در این استدلالها معلوم شد که آیات مورد استناد، هیچ دلالتی بر جواز گردنزدن ندارند و روایات نیز ضمن ضعف سندی و تقطیعِ صورتگرفته، در کتابهای رواییِ معتبرِ اهلسنت نیامدهاند؛ ازاینرو قابلاعتماد نیستند. علاوه بر آن، معارف ناب اسلامی از اموری که باعثِ نشاندادنِ چهرهای خشن از اسلام میشود، بهشدت نهی کرده است. در این نوشته با تکیه بر منابع کتابخانهای و اینترنتی، ضمن تحلیل و توصیف دیدگاه سلفیۀ تکفیری در شیوۀ رفتار با اسیر، به نقد این دیدگاه پرداخته شده است.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167442_fe1952cc435ee51514951fe437473d60.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر72520170321Al-Qaeda's Criticism of the Source of Legitimacy of Caliphate of Abu Bakr ALBaghdadiنقد القاعده بر مبانی مشروعیت خلافت ابوبکر البغدادی5980167443FAابوذر فروتنیدانشآموختۀ سطح سه نقد وهابیت مؤسسۀ خاتمالنبین و دانشپژوه مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.Journal Article20230225Legitimacy of caliph is one of the controversial issues between al-Qaeda and ISIS. Considering the importance and influence of these two groups over other radical and jihadist movements, this study seeks to examine the foundations of legitimacy of the caliph according to al-Qaeda and ISIS or ISIL. It is inferred from the arguments and reasons presented by both groups that they have four principles with the regards to legitimacy of the caliph. First, the caliph should be eligible for caliphate. Second, the caliph takes the caliphate through legal ways. Third, the caliph should command what has been revealed by God. Fourth, the caliph should be opposed to any form of Taghut (tyranny and sin). These four principles are acceptable to both al-Qaeda and ISIS. However, the discrepancy between al-Qaeda and ISIS is in the application of the first and second principles to the ISIS's caliph. As for the third and fourth principle, these two groups' explanation contradicts the well-known explanation given by Sunnis and Salafists. They make use of these two principles to reject and excommunicate the rulers of Muslim countries. The present article has reached this conclusion using a descriptive analytical method.مشروعیت خلیفۀ داعش یکی از مباحث مورد اختلافِ القاعده و داعش است. با توجه به اهمیت و تأثیرگذاری این دو گروه بر سایر جریانهای جهادی، نوشتار حاضر به بررسی تطبیقی مبانی مشروعیت خلیفه از دیدگاه القاعده و داعش میپردازد. آنچه از تحلیل ادله و استدلالهای این دو گروه بهدست آمد این است که القاعده و داعش چهار مبنا در مشروعیت خلیفه دارند. اول: خلیفه اهلیت خلافت را داشته باشد؛ دوم: خلیفه از طریق شرعی بر مسند خلافت تکیه زده باشد؛ سوم: خلیفه بر اساس ما أنزل الله حکم کند؛ چهارم: خلیفه کافر به طاغوت باشد. این چهار مبنا را القاعده و داعش قبول دارند؛ ولی اختلاف القاعده و داعش، در تطبیق مبنای اول و دوم بر خلیفۀ داعش است. در مورد مبنای سوم و چهارم نیز تبیینِ این دو گروه با مشهور اهلسنت و حتی دیگر سلفیان تعارض دارد و از این دو مبنا در ردّ حاکمان کشورهای اسلامی بهره میگیرند. مقالۀ حاضر، با روش تحلیلی-توصیفی به نتایج فوق رسیده است.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167443_79ce870aaea5d350ac5e94187b339f90.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر72520170321A Study of Authoritativeness of the Understanding of Early Muslim Scholars according to Salafismنقد حجیت فهم سلف از دیدگاه سلفیه8198167444FAمجتبی محیطیکارشناسارشد مذاهب اسلامی و دانشپژوه مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.Journal Article20230225The validity of predecessors' understanding is among the most important fundamentals of Salafism. According to Salafists, the understanding and perception of the predecessors or the early Muslim scholars is better and more precise than that of the modern and contemporary scholars, and it is, therefore, necessary to turn to them to see how they have understood every single creedal and jurisprudential issue. That is because they lived close to the age of the Prophet (S) and they understood the truths better. Hence, preference should be given to their understanding. Salafism interprets the tenets and codes of the religion relying on the predecessors' understanding. They accept the authoritativeness of the book which corresponds with the understanding of the early Muslim scholars. Relying on some verses and narrations and due, mainly, to the fact that the early Muslim scholars lived close to the age of the Prophet (S), Salafists seek to substantiate the authority of early scholars' understanding. However, these arguments suffer from difficulties and flaws because some of their reasons do not signify in the least the authoritativeness of the early scholars' understanding. Some reasons are poor and some others are more particular and limited than the claim itself.حجیت فهم سلف از مهمترین مبانی سلفیه است. سلفیه فهم سلف را از فهم خلف برتر میدانند و معتقدند که در همۀ ابواب فقهی و اعتقادی باید به فهم آنان رجوع کرد؛ زیرا آنان به عصر رسول خدا$ نزدیک بوده و حقایق را بهتر درک کردهاند؛ ازاینرو، فهم آنان بر فهم دیگران ترجیح دارد. سلفیه اصول و فروع دین را با توجه به فهم سلف تفسیر میکنند. آنان کتاب و سنتی را حجت میدانند که با فهم سلف همراه باشد. سلفیه با استناد به آیات، روایات و نزدیکی به عصر رسالت درصدد اثبات حجیت فهم سلف هستند. این دلایل همگی با اشکالات متعددی روبهروست؛ چون برخی ادلۀ آنان، هیچگونه دلالتی بر حجیت فهم سلف ندارد. برخی دلایل، ضعیف و برخی اخص از مدعاست.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167444_45c134ff26260ed7a1d67c1867aa5dcf.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر72520170321Wahabism and Distortion of Religious Textsوهابیت و تحریف متون دینی99126167445FAعبدالرحمن باقرزادهاستادیار دانشگاه مازندران.Journal Article20230225One of the manifestations of deceit and trickery of the malevolent ones is the distortion and alteration of valuable religious documents. The distortion conspiracy has a long background in history and the Holy Quran has also dealt with it in different verses reprimanding vehemently the distorters and those who tamper with such texts. The Salafists especially the Wahhabis, however, have long been altering religious texts within the Islamic society. A question that comes up is whether or not it is possible to present instances of such malevolent actions by Wahhabis in religious works. This article using an analytical – descriptive method seeks to provide solid proofs and well-demonstrated answers to the foregoing question, thus attempting to substantiate the affirmativeness of the answer with reliance on reliable sources.یکی از جلوههای فریب و نیرنگِ بدخواهان، دستکاری در اسناد و تحریف متون ارزشمند دینی است. دسیسۀ تحریف، سابقهای طولانی در تاریخ دارد و قرآن کریم نیز در آیات گوناگون به آن پرداخته و تحریفگران را مورد سرزنش فراوان قرار داده است. در این بین، سلفیه و بهویژه وهابیان، در میان جامعۀ اسلامی دارای سوابق متعددی هستند. سؤال این است که آیا میتوان نمونههای مستندی از این اقدام وهابیان در آثار دینی ارائه کرد؟ این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی بهدنبال پاسخی مستدل و منطبق با واقعیتهای عینی برای پرسش فوق بوده است و سعی دارد با استناد به منابع معتبر، مثبت بودنِ پاسخ پرسش فوق را بهاثبات برساند.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167445_fb4b1606f768c00dbd6fdd733baf77ca.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر72520170321A Criticism of Turki al-Binali's Article on Dissimilarity of ISIS and Kharijitesنقد مقالۀ «تبصیر المحاجج بالفرق بین رجال الدولة الإسلامیة والخوارج»127144167446FAرضا احمد زادهدانشپژوه مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت و مؤسسۀ کلام امام صادق.Journal Article20230225A study of Islamic history and normative conduct of the Kharijites reveals the fact that the Kharijites were the most rigid group of their time with erroneous beliefs about Islam, Quran and divine vicegerency. Separating from general Muslim public and indiscriminate killing Muslims are two main characteristics which the Kharijites and ISIS have in common. Never do the minor differences which the ISIS extremists point out to exempt themselves, differentiate them from the Kharijites. Like the Kharijites, ISIS maintains that the truth is its monopoly; considers those hostile to it as heretics and Islam's enemies; treat a city of Muslims as <em>Dar al-Kufr </em>i.e.<em> </em>house of infidels. In this study, keeping in view Turki al-Binali's article on dissimilarity between ISIS and the Kharijites, it becomes clear that Turki al-Binali's defenses are weak and baseless and that ISIS is very much characterized by the traits of the early Kharijites.با پژوهش در تاریخ اسلام و شناخت سیرۀ خوارج روشن میشود که آنان داراى افکارى بسته و برداشتهایی غلط از اسلام و قرآن و خلافت الهى بودند. جدا شدن از عموم مسلمانان و قتل آنها، دو وصف اساسی خوارج بوده است که داعش نیز در این دو وصف، با خوارج اشتراک دارد و هیچگاه افتراقات کوچکی که داعش برای تبرئۀ خود اقامه میکند، موجب تمایز بین دو گروه نمیشود. داعش همانند خوارج، حق را منحصر به خود میداند و مخالف خود را دشمن اسلام مینامد و شهر مسلمانان را به دارالکفر بودن حکم میدهد. در این نوشته با توجه به مقالۀ ترکی بن علی که مبنی بر عدمشباهت داعش و خوارج نگاشته شده است، روشن میشود که استدلالهای ترکی بن علی سست و بیاساس است و داعش در اوصاف اصلی خود، پیروِ خوارج اولیه است.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167446_d6382cdb4d35b11ecfb4d45b916e9e60.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر72520170321-گزارش کتاب «المنح الإلهیة فی طمس الضلالة الوهابیة»151160183449FAمجید حیدری آذر* محقق و پژوهشگر مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیتJournal Article20231119-کتاب <em>المنح الإلهیة فی طمس الضلالة الوهابیة</em>، تألیف مفتی تونسی ابوالفداء اسماعیل بن محمد تمیمی مالکی (م 1248ق) است که با تحقیق ابوالمکارم مطیری مالکی، همراه با مقدمۀ محقق و مؤلف و فهرستهای فنی، در 317 صفحه بهچاپ رسیده است. این کتاب را انتشارات «دار الإصابة»، در سال 1437ق منتشر کرده است. کاظم حاتمی طبری نیز این کتاب را با عنوان <em>هدیههای الهی در رد افکار وهابیت</em>، به زبان فارسی ترجمه کرده است.
مؤلف این کتاب از دانشمندان کشور تونس است. او در دانشگاه زیتونۀ تونس دارای کرسی تدریس بود و پس از آن، به منصب قضاوت و افتا رسید و سپس به ریاست مفتیان تونس برگزیده شد.
مؤلف، این کتاب را به دستور حموده پاشا، حاکم تونس، نوشته است. https://serajemonir.darolelam.ir/article_183449_b436c1473d149ca80105ba032978d58a.pdf