موسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر62120160320Wahhabis’ Criticism and Argumentation to Reject Tawassul Based on Verse 73 of Surah Hajjبررسی و نقد استدلال وهابیت به آیه 73 سوره حج در نفی توسل3150167316FAعلی اصغر کمالیپژوهشگر مؤسسه تحقیقاتی دارالإعلام لمدرسة اهلالبیت ، دانشجوی سطح 4 مرکز تخصصی شیعه شناسی.Journal Article20230222Wahhabis rely on verse 73 of Surah Hajj as a proof to justify their attribution of Shirk to the Muslims who believe in Tawassul and calling the saints of God. The verse says “Those you invoke besides God will never create a fly.” Wahhabis say that no one, including dead prophets and saints of God, except Allah has the ability to be a doer. Therefore, to believe that prophets and saints of God are alive and able is Shirk. What Wahhabis say is fallacy in three ways: 1. a mere similarity between one deed of the pagans and one deed of the Muslims doesn’t make them analogous and it cannot be a reason that Muslims are pagan; 2. Not only to venerate saints of God does not contradict with monotheism but it also supports monotheism; 3. Even if we assume that Tawassul and calling the saints of God is an erroneous deed, it cannot be considered Shirk. The worst we might say about it is that what they do is void, though this too has a response.
وهابیان برای اینکه به مسلمانانی که قائل به توسل و ندای اولیای الهی هستند نسبت شرک بدهند به آیاتی مثل آیه 73 سوره حج استدلال میکنند که میفرماید: «آن کسانی را که شما از غیر خداوند میخوانید حتی یک مگس را نیز نمیتوانند خلق کنند». وهابیان میگویند غیر الله، اعم از اولیا و انبیا، هم که از دنیا رفتهاند، قادر به کاری نیستند و اعتقاد داشتن به قدرت و حیات آنها شرک است. سه اشکال بر سخن وهابیان وارد است: 1. صرف شباهت بین عمل مشرکان و مسلمانان دلیل حکمکردن بر کفر موحدان نیست؛ 2. تعظیم اولیای الهی منافاتی با توحید ندارد بلکه در راستای توحید است؛ 3. بر فرض خطابودن توسل و ندای اولیای الهی باز هم نمیتوان این اعمال را شرک نامید و حداکثر چیزی که میتوان گفت این است که این اعمال لغو است، اگرچه این هم پاسخ دارد.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_167316_0b4100af38ea92e0e428dcf5c9eda038.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر62120160320A Review and Criticism of Wahhabis Reliance on the Verse 3 of Surah Zumar to Accuse Muslims of Polytheismبررسی و نقد استدلال وهابیت به آیه 3 سوره زمر در مشرک شمردن دیگر مسلمانان5170167318FAرحیم صبورپژوهشگر مؤسسه تحقیقاتی دارالإعلام لمدرسة اهلالبیت و دانشجوی سطح 4 موسسه شیعه شناسی.Journal Article20230222One of the Quranic verses that Wahhabis rely on to accuse Muslims of polytheism is verse 3 of Surah Zumar which says “We only worship them that they may bring us nearer to God”. Wahhabis use several forms of argumentation. Their chief argumentation is about mediation. Wahhabis believe that the polytheists were infidels because they worshiped idols and the saints of God. The polytheists used to justify themselves by declaring that by worshiping the idols, they take them as a medium which brings them closer to God. The point which is ignored by Wahhabis is that, in this verse, seeking for intercession (Shafa'ah) and worshiping are two different things. The polytheist used to practically worship the idols not seek for intercession. In addition, the polytheist used to invoke the idols and the saints of God as independent entities; whereas Muslims don’t believe that the saints of God possess something independently by themselves; but anything they have is from God.
از جمله آیاتی که وهابیان در مشرکشمردن مسلمانان به آن استناد میکنند آیه ) مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى ... ( است. استدلال وهابیت به این آیه از طرق مختلفی صورت گرفته است. اصلیترین استدلال آنها مربوط به بحث واسطه قراردادن است. از نظر وهابیت، علت کفر کفار، عبادتکردن بتها و اولیا است و انگیزه عبادت بتان، طلب شفاعت (واسطهگری) از آنها است تا کفار را محبوب و مقرّب درگاه خداوند قرار دهند. نکتهای که وهابیت از آن غافل شدهاند این است که طلب شفاعت با عبادت در این آیه، دو چیز جدا از یکدیگرند و شرک مشرکان به قصد عبادت بوده است نه طلب شفاعت؛ ضمن اینکه مشرکان اولیا و بتها را به صورت مستقل میخواندند و مسلمانان برای اولیا از نزد خود چیزی قائل نیستند و همه را از سوی خدا میدانند.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_167318_86d23b6cb098dd673486c4241422c1fb.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر62120160320A Review and Criticism on Wahhabis View about “Tabarruk” or “Seeking Blessings” Based on the Verse “Take this shirt of mine...”بررسی و نقد دیدگاه وهابیان درباره تبرک با نگاهی به تفسیر آیه اذْهَبُواْ بِقَمِیصِی...7192167319FAمرتضی محیطی* دانش آموخته موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت و دانشجوی دکتری رشته وهابیت پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب قم.Journal Article20230222“Seeking blessings” through the traces and relics of the prophets and saints of God is an idea present even in the nations existing before Islam and it is verified by the Quran and the prophetic tradition, as well as Muslim’s tradition. Among the verses that attest to the legitimacy of “seeking blessing” is the verse “Take this shirt of mine, and lay it over my father’s face, and he will recover his sight.” Although Wahhabis accept explicit or implicit implications of this verse, they argue that “seeking blessing” is legitimate only through those traces of the Prophet Muhammad and the other divine prophets which had had direct and sensual contact with their body. They posit that anything beyond this is Shirk; and “seeking blessing” from the traces of the righteous is actually assuming independency for non-Allah and “seeking blessing” from non-Allah. Whereas according to proofs based on the Quran, the narrations of the Prophet, the reason and the tradition of the Islamic nation, the criteria set by Wahhabis for the legitimacy of “seeking blessing” are not valid. Accordingly, we can, drawing upon the above-mentioned verse, conclude a general rule about “seeking blessing” which is applicable to all that represents and can be considered traces and relics of the prophets and the righteous.
تبرک به آثار انبیا و اولیای الهی اندیشهای است که در امتهای پیش از اسلام نیز وجود داشته و قرآن و سنت نبوی، و نیز سیره مسلمانان آن را تأیید میکند. از جمله آیاتی که به مشروعیت تبرک گواهی میدهد، آیه )اذْهَبُواْ بِقَمِیصِی هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِی یَأْتِ بَصِیرًا( است. وهابیان اگرچه تبرک در این آیه را تصریحاً یا تلویحاً میپذیرند، اما با پارهای استدلالها و قراردادن بعضی معیارها، فقط تبرک به آن دسته از آثار پیامبر $ و انبیای الهی را مشروع میدانند که با بدن آن بزرگواران تماس داشته و از امور محسوس باشد، و در چارچوب قرآن و سنت با تفسیر وهابیان قرار گیرد. آنان فراتر از چنین تبرکی را شرک میپندارند و تصور میکنند که تبرکجستن به آثار صالحان، به معنای مستقلدانستن غیرخدا در آثار و برکات است؛ در حالی که با استناد به دلایلی از کتاب، سنت، عقل و سیره سلف امت روشن میشود که ملاکهای مشروعیت تبرک از نظر وهابیان، درست نیست و میتوان قاعدهای کلی از تبرک در آیه مذکور نتیجه گرفت که بر تمام مصادیق تبرک به آثار انبیا و صالحان قابل تطبیق باشد.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167319_b4c0164fe6663626d830a9133c2b343b.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر62120160320An Examination of Innovation (Bid'ah) from Albaani’s Viewبررسی بدعت از دیدگاه البانی93118167320FAسید مصطفی عبدالله زاده* دانش آموخته مؤسسه تحقیقاتی دارالإعلام لمدرسة اهلالبیت و سطح 3 حوزه علمیه.Journal Article20230222Since the issue of Bid’ah is very important for the Salafis and Wahhabis, and because of the influence of Al-Albaani’s thoughts among them, in this article we tried to investigate and explain innovation from his perspective showing some of the weaknesses of his view. According to our research, Al-Albaani doesn’t propose any definition for innovation (bid’ah) from himself and his definitions are those of Ibn-Rajab Hanbali and Ibn-Hijr Asghalani’s. Al-Albaani rejects the dichotomy of good and vice innovation, bringing reasons for refuting this division. Furthermore, he postulates that bid’ah is divided into minor and major Bid’ah. Yet he doesn’t accept dividing bid’ah into the five commands. He believes that the narrations which rebuke innovation (bid’ah) are correct. He also offers principles for recognizing innovation (bid’ah).از آنجایی که بحث بدعت یکی از بحثهای مهم در بین سلفیها و وهابیها است، و از سوی دیگر، تفکر البانی در بین سلفیها و وهابیها تأثیرگذار است، در این مقاله در پی آنیم که بدعت را از دیدگاه البانی بررسی و تبیین کنیم و ضعفهای دیدگاه وی را نشان دهیم. با تحقیقات انجامشده این نتیجه به دست آمد که البانی تعریف خاصی برای بدعت مطرح نکرده و تعریف او همان تعریف ابنرجب حنبلی و ابنحجر عسقلانی است. البانی تقسیم بدعت به حسنه و سیئه را نمیپذیرد و ادلهای بر رد این تقسیمبندی میآورد. همچنین، او معتقد است بدعت به صغیره و کبیره تقسیم میشود، ولی تقسیم بدعت به احکام خمسه را نمیپذیرد. به نظر وی، روایات مذمت بدعت، صحیح است. وی، اجمالاً، اصولی را برای شناخت بدعت میآورد.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_167320_2ac40a5a374bbb7555e175cab3869c43.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر62120160320An Examination and Criticism on Ibn Taymiyyah’s View on Hadith Thaqalaynبررسی و نقد دیدگاه ابنتیمیه پیرامون حدیث ثقلین119140167321FAرسول چگینی* کارشناسی ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی0000-0002-8661-6580Journal Article20230222Ibn Taymiyyah addresses drawbacks to Hadith Thaqalayn and Shia interpretations of it in terms of both its document and its content. He believes that the document of the Hadith is distorted and the implications of its meaning don’t prove anything beyond or more than the necessity of feeling affection and respect towards the Prophet’s Progeny (Itra or Ahlulbait). Whereas, a look on the Sunnis’ Hadith sources and references reveals that this Hadith has been narrated through 20 of the Prophet’s companions; and as a result of an analysis of the texts of these hadiths, we can reach to exclusive traits proven for both the Quran and the Progeny at the same time; the fact that indicates that this hadith is the most important will of the Prophet and a divine guarantee for the salvation of the Islamic Nation and saving it from going astray. Furthermore, none of the traditions (hadith) about the Prophet’s emphasis on “Allah’s Book and my Tradition”, which Ibn Taymiyyah considers as trustworthy, are actually authentic in terms of their document.ابن تیمیه در دو ساحت سند و محتوا اشکالاتی را به «حدیث ثقلین» و برداشتهای امامیه از آن وارد کرده که افزون بر مخدوشکردن اسناد، محبت و پاسداشت عترت را نهایت مدلول حدیث قلمداد میکند. با نگاهی به منابع حدیثی اهل سنت میتوان روایت این حدیث را از طریق 20 صحابه از پیامبر خدا - پیگیری کرد که با واکاوی متون این حدیث، ویژگیهای منحصر به فردی برای قرآن و عترت به دست میآید که در نتیجه این حدیث به عنوان مهمترین وصیت پیامبر خدا -، که ضمانتی الهی بر نجات امت از گمراهی است، شناخته میشود. همچنین، هیچ یک از روایات «کتاب الله و سنتی» که ابنتیمیه صحیح میداند، از جهت سند معتبر نیست.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_167321_4d824f34818cc031a98e7efb048a1649.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر62120160320The Rise and Decline of Ansar al-Sharia in Libyaظهور و انحطاط انصار الشریعة در لیبی141162167322FAآرُن وای زلیندانشجوی مقطع دکتری دانشگاه کنیگکالج لندنJournal Article20230222<strong>Introduction:</strong> Although the Arab Spring and the uprising of the Arab nations against their authoritarian governments which are puppets of the West initially promised a massive change across the Muslim nation, its consequences in countries such as Tunisia, Egypt, Libya and Jordan was different from what was expected by the Muslim nation. For some people, such as people of Tunisia, the uprising suffered deviation from the main goals. For some, such as people of Egypt the uprising was only relatively successful and finally lead to a military coup. For the Libyans, the result was lack of strong central government.
All these endings are in fact intrigues of the West, the colonial power and their allies in the region. The present article discusses the advent and the rise and decline of the so-called Ansar al-Sharia which was one of the Salafi-Jihadi groups of the region. Taking advantage from absence of a central government in Libya, they stabilized their position in the country for a short while.
What you are going to read is a translation of an article published in the journal The Contemporary Trends in the Islamic Ideology affiliated with Hudson Institute, which studies the issue. The contents of this article are only a translation of the original article and indicate the opinions of the author. The current translation doesn’t necessarily mean the translator’s agreement with the author’s views.
بهار عربی و آغاز قیام ملتهای عرب علیه دولتهای مستبد و دستنشاندهٔ غرب، هرچند ابتدا نویددهنده تحولی عظیم در میان تودههای مسلمان بود، اما برآیند آن در کشورهایی مثل تونس، مصر، لیبی و اردن، با چیزی که جامعهٔ مسلمان انتظار آن را داشت بسیار متفاوت بود. این قیامها برای برخی، مثل مردم تونس انحراف این جریان از مسیر اصلی را در برداشت؛ برای برخی مثل مردم مصر، پس از موفقیتی نسبی، کودتای نظامی به همراه داشت؛ و برای مردم لیبی، نبود دولت مرکزی و مقتدر را رقم زد.
تمامی این نتایج را میتوان به نوعی حاصل دسیسههای غرب، دول استعماری و نیز متحدانشان در منطقه دانست. اما آنچه این مقاله بدان میپردازد، نحوهٔ پیدایش و فراز و فرود گروه موسوم به انصارالشریعة است که از گروههای سلفی- جهادی منطقه بود، و از نبود دولت مرکزی در لیبی سوءاستفاده کرد و موقعیت خود را در این کشور برای مدت کوتاهی استحکام بخشید.
آنچه پیش روی شما است ترجمهای است از مقالهٔ منتشرشده در مجلهٔ <em>گرایشهای معاصر در ایدئولوژی اسلامی</em>، وابسته به موسسهٔ هادسون، که همین موضوع را بررسی میکند. مطالب این مقاله نیز صرفاً از متن اصلی ترجمه شده و دیدگاههای نویسندهٔ آن است. ترجمهٔ آن لزوماً به معنای تأیید دیدگاههای ایشان نیست.https://serajemonir.darolelam.ir/article_167322_831404e6360dfa946e187780e9b129f5.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر62120160320-گزارشی از رساله عقائد علمای دیوبندی167184183445FAابراهیم کاظمیپژوهشگر موسسه دارالاعلامJournal Article20231119-میان تمامی مسلمانان از زمان صحابه تاکنون اعتقاداتی از قبیل توسل، شفاعت، استغاثه، نذر و اهدای ثواب آن برای اولیای الهی و شدّ رحال بر زیارت قبر پیامبر اکرم - معمول و مرسوم بوده است. اکثر فقهای مذاهب، چه شیعه و چه سنی، نهتنها از این کار منع نمیکردند، بلکه در تأیید این اعمال کتابها و رسالاتی نگاشتند.
در قرن دوازدهم، در منطقه نجد، شخصی به نام محمد بن عبدالوهاب بن سلیمان نجدی به پیروی از اندیشه ابنتیمیه و ابنقیم جوزیه، این اعمال را شرکآلود و مرتکب آن را مشرک دانست. خلیل احمد سهارنپوری با نوشتن کتاب<em> المهند علی المفند</em> و تأیید اکثر علمای دیوبندیه بر آن، دیوبندیان را از این اتهام وهابیگری دور کرد و نشان داد که اعتقادات دیوبندیان فراتر از اعتقاد اهل سنت نیست. با مرور زمان و با وجود اختلافاتی در علمای دیوبندیه بین دیدگاههای مختلف آنها درباره آرای بزرگانشان، مفتی سید عبدالشکور ترمذی بر آن شد تا کتابی به نام <em>عقاید علمای دیوبندی</em> تألیف کند. در واقع، وی کتاب<em> المهند علی المفند</em> را به امضای تعداد دیگری از علمای دیوبند رسانده است.https://serajemonir.darolelam.ir/article_183445_707ed09d4153026eeababf26d601a1ff.pdf