موسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر3920130321-توسل در سیره اهلبیت علیهم السلام3566166949FAمجید حیدری آذردانش آموخته حوزه و مؤسسه در راه حق.Journal Article20230218-با توجه به اینکه انسانها دارای ضعف و قصور و آلوده به گناه اند، شایسته است برای رسیدن به تکامل و ارتباط با خدا و درخواست حوائج خود، از طریق بندگان صالح و اولیای الهی که دارای مقام بلندی اند، اقدام کنند و آنها را بین خود و خدا واسطه قرار دهند تا زودتر به نتیجه برسند. قرآن نیز به این امر توصیه میکند، ولی عده ای در محدوده توسلات و انواع آن دچار خطا شده اند و به آسانی سایر مسلمانان را به شرک متهم میکنند. برای کشف حقیقت و اثبات مشروعیت توسل شایسته است به سراغ سیره معصومان: که فانی در توحید و از هر نوع شرک مبرا بوده اند، برویم تا روشن شود که آنها تا چه اندازه توسل را تأیید میکنند. در این مقاله سیره اهلبیت: که معصوم و وارث علم پیامبرند، بررسی میشود و نمونه هایی از سیره آن بزرگواران را نقل میکنیم.https://serajemonir.darolelam.ir/article_166949_15d8e5ea6fa1e80346b544d40e88502a.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر3920130321-تضاد عقاید احناف با وهابیت درموضوع توسل67104166950FAمحمد باقر حیدری نسبکارشناس ارشد مؤسسه کلام اسلامی.Journal Article20230218-یکی از مهمترین دستاویزهای وهابیان برای تکفیر مسلمانان مسئله توسل به اولیای الهی است. این تفکر که بیشتر ابنتیمیه و محمد بنعبدالوهاب آن را ترویج کرده اند، ازهمان ابتدا مورد انتقاد علمای مسلمان قرار گرفت. مذهب حنفی نیز که بزرگترین مذهب اهلسنت است، در مقابل این تفکر موضع گرفته است. اهمیت پرداختن به مسئله آنجاست که وهابیان سعی کردهاند عقاید ابوحنیفه و احناف را مطابق عقاید خود جلوه دهند که این مسئله باعث ریختن خون عده زیادی از مسلمانان بی گناه میشود. مقاله حاضر ابتدا به دیدگاه وهابیت درباره اقسام توسل و سپس موارد اختلافی میان این فرقه با مذهب حنفی پرداخته است. موارد اختلاف به قرار ذیل است: توسل به حق و جاه اولیا، توسل به دعای اولیا بعد از وفات، استعانت و استغاثه از اولیا بعد از وفات آنها، طلب فیض از قبور اولیا و طلب شفاعت بعد از وفات آنها. پس از جستجو در کتابهای حنفیان مشخص شد که بسیاری از بزرگان حنفی، دیدگاه وهابیت را در مورد توسل نپذیرفتهاند و حتی کتابهایی در رد دیدگاه وهابیت نوشتهاند.https://serajemonir.darolelam.ir/article_166950_d33fde24505fc29e8a0bd524d4d1dd3f.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر3920130321-سماع موتی و رابطه آن با توسل به ارواح اولیای الهی105128166951FAصادق مصلحیپژوهشگر مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهلالبیت:.Journal Article20230218-یکی از مبانی توسل به ارواح اولیای الهی در عالم برزخ، مسئله سماع موتی است. عدهای به تبعیت از ابنتیمیه و محمد بنعبدالوهاب منکر جواز توسل به ارواح اولیای الهی بوده و معتقدند چون ارواح انبیا و اولیای الهی قادر به شنیدن صدای زندگان نیستند و در عالم برزخ بی خبر از احوال زندگان بهسر میبرند، پس سخن گفتن با آنان لغو است. سپس پا را فراتر گذاشته و معتقد شدهاند کسی که از آنها حاجتی بطلبد، آنها را چون خدا در همه جا حاضر و سمیع و بصیر دانسته است و این شرک یا شبیه شرک است. اعتقاد به عدم سماع موتی با نگاه ظاهرگرایانه به برخی از آیات قرآن نیز مستند شده و آنان این آیات را مدام تکرار میکنند، حتی روایات مؤید سماع موتی نیز رد و در مقابل برای اثبات عدم سماع به سخنان برخی از عالمان استناد میشود؛ درحالیکه سیره علمی و عملی مسلمانان در تلقین میت شاهدی بر اعتقاد آنان به شنوا بودن ارواح مردگان است.
امّا با تدبر در آیات قرآن و به تصریح روایات پیامبر، نه تنها سخن گفتن با درگذشتگان شرک و ناپسند نیست، بلکه مطابق سنت نبوی و سیره مسلمانان از صدر اسلام تا کنون است، بهویژه براساس برخی روایات اموات در عالم برزخ قدرت بر دعا کردن بر زندگان را نیز دارند؛ همانطور که پاسخ سلام را میدهند و این نوعی دعا در حق سلامکننده است.https://serajemonir.darolelam.ir/article_166951_2370a54a0b0940a60a40039b3dc5278b.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر3920130321-بررسی دیدگاه وهابیان درباره توسل سلف به پیامبر پس از حیات129150166953FAمحسن عبدالملکیپژوهشگر مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهلالبیت:.Journal Article20230218-یکی از اقسام توسل مجاز، توسل به پیامبر پس از حیات او است. وهابیون معتقدند توسل به پیامبر پس از حیات آن حضرت حرام و بدعت است. آنها میگویند هیچ یک از سلف پس از وفات پیامبر، به ایشان متوسل نشدهاند. آنها عمل نکردن سلف به این قسم از توسل را دلیل بر عدم جواز دانستهاند؛ در حالیکه روایات موجود در منابع اهلسنت بیانگر توسل سلف به پیامبر پس از حیات است. این دسته از روایات بطلان این سخن را آشکار میسازد.https://serajemonir.darolelam.ir/article_166953_b5c7f34cc6b87f9ad9d3cc584e95491f.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر3920130321-مسئله توسل به اموات با نگاهی به آیه 22 سوره مبارکه فاطر151166166954FAکریمه قوی دستدانشآموخته مؤسسه عالی بنتالهدی.Journal Article20230218-وهابیان با استناد به آیه 22 سوره مبارکه فاطر که فرموده: (و ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُور) سماع موتی را منکرند و معتقدند توسل و شفاعت به مردگان به علت عدم سماع موتی، صحیح نیست. پژوهش حاضر نشان میدهد که مفسران اهلسنت این آیه شریفه را در مقام تشبیه کافران به مردگان دانستهاند؛ لذا استناد وهابیان را به آیه شریفه برای نفی جواز توسل، نمیتوان پذیرفت و ادعایشان بدون دلیل است.https://serajemonir.darolelam.ir/article_166954_cb3cb844009cfb82623972118e26eba2.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر3920130321-گزارشی از کتاب «مَحْقُ التّقَوّل فی مسألة التوسّل» تألیف محمد زاهد کوثری167178183144FAمهدی فرمانیانمدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20231114-محمد زاهد کوثری، وکیل مشیخة عثمانیه، آخرین شیخ الاسلام امپراتوری عثمانی است که از نظر فقهی، حنفیمذهب و از نظر کلامی، ماتریدی است. وی همدوره ظهور وهابیت در قرن چهاردهم در عربستان است. ایشان متولد 1296ق در قفقاز و متوفای 1371ق در مصر است که دوره دوم ظهور وهابیت از سال 1319ق با روی کار آمدن عبدالعزیز پادشاه عربستان شروع میشود؛ یعنی محمد زاهد کوثری جوانی 23 ساله بود که خبر ظهور مجدد وهابیت در عربستان را شنید و در این زمینه آثار متعددی در نقد تفکرات ابنتیمیه و وهابیت نوشت. آثاری همچون <em>التعقیب الحثیث لما ینفیه ابنتیمیه من الحدیث</em> و کتاب <em>البحوث الوافیة فی مفردات ابنتیمیه</em> و تعلیقه بر کتاب <em>تبدید الظلام المخیم </em><em>فی</em><em> الرد علی ابنزفیل للسبکی الکبیر</em> از تألیفات ایشان در نقد افکار پیروان ابنتیمیه است.
یکی از مهمترین آثار انتقادی ایشان کتاب <em>محقُ التَقَوُّل فی مسألة التوسل </em>است که به معنای از بینبرنده پندارها در موضوع توسل میباشد و در سه فصل تنظیم شده و نویسنده ادله قرآنی، روایی و برداشت علمای اسلام از روایات توسل را بیان کرده و به تفصیل به بحث پرداخته است و نیمنگاهی نیز به نقدهای وهابیان به موضوع توسل دارد.https://serajemonir.darolelam.ir/article_183144_f364cb3c3ba5b85753bcd4b0a17b617b.pdf