ابنتیمیه در برخورد با فضائل اهلبیت یا این فضیلت را برای دیگران هم شبیهسازی میکند تا از ارزش آن کاسته شود و فضیلت خاص و ویژهای بهشمار نیاید یا اینکه آن فضیلت را انکار کرده و آنها را جعلی و دروغ معرفی میکند. در برخی از موارد برای تأیید ادعای خود، ادعای اجماع هم میکند و با عباراتی، همچون «کذب باتفاق أهل المعرفة بالحدیث»، «کذب باتفاق أهل العلم»، «هو من الموضوعات عند أهل العلم بالحدیث»، «فإن هذا موضوع باتفاق أهل المعرفة بالحدیث»، «لا یرتاب أحد من أهل المعرفة بالحدیث أنه موضوع» و... ادعا میکند که این روایت بهاتفاق و اجماع علمای حدیث، کذب و جعلی است. درحالیکه این قبیل روایات اتفاقاً در منابع اهل سنت بهکرات نقل شده و گاهی به حد تواتر رسیدهاند و گاهی هم ادعای اجماع برخلاف مدعای ابنتیمیه نقل شده است. در تحقیق پیشِ رو و در ادامۀ مقاله قبلی، چند نمونه از اجماعات ادعایی ابنتیمیه در ردّ فضائل اهلبیت بررسی میشود. کلیدواژهها: