کارشناسی ارشد مؤسسۀ مذاهب اسلامی، پژوهشگر مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت.
چکیده
جواز زیارت قبور توسط زنان، برگرفته از روایات نبوی و سیرۀ اصحاب پیامبر$ است و علمای اهلسنت به حکم جوازِ آن تصریح کردهاند؛ ولی ابنتیمیه با روایاتی که مضمون آنها لعن و نفرینِ زنانی است که به زیارت میروند، چنین زیارتی را حرام میداند. با اینکه سند این روایات ضعیف است، ولی ابنتیمیه از اسنادِ آن دفاع میکند. او همچنین به مدلولِ روایاتِ جوازِ زیارت توسط زنان، اشکالاتی را وارد کرده است که آنها را بررسی و نقد خواهیم کرد. برخلاف ابنتیمیه، علمای اهلسنت در مواجهه با این دو دسته از روایات، آنها را قابلجمع، و در نهایت، زیارت قبور توسط زنان را جایز دانستهاند. آنها در مقام دلیل به برخی روایات تمسک کردهاند؛ از جمله: سیرۀ حضرت زهرا& در زیارت قبر حمزۀ سیدالشهدا%، روایات نقلشده از عایشه دربارۀ جواز زیارت قبور توسط زنان، و روایات نقلشده از پیامبر$ دربارۀ تعلیمِ چگونگیِ زیارت اهلقبور.