1
دانشپژوه دوره چهارم مؤسسه دارالاعلام لمدرسة اهلالبیت و کارشناسی ارشد مؤسسه مذاهب اسلامی؛
2
پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت و دانشجوی دکتری کلام اسلامی دانشگاه قم.
چکیده
ابن تیمیه بهعنوان مؤسس سلفیه، مشروعیت تبرک را در اکثر موارد زیر سوال میبرد. وی صرفاً لمس و بوسیدن حجرالاسود، و لمس دو رکن یمانی مسجدالحرام را قبول دارد و به غیر از این دو مورد، تمامی تبرکات را حرام میداند؛ اما در مورد علت حرمت تبرک، وحدت نظر ندارد و بعضاً آن را از باب بدعت، و جایی دیگر از باب مقدمه بودن برای شرک، و در یکی از آثارش نیز تبرک را غلو و در اثر دیگر، آن را صرفاً عملی بیفایده میداند. در جایی دیگر هم ادعا میکند، تمسک به تبرک، بهانهای برای جبران ضعفها و سستیهای مسلمانان بوده است؛ ولی با مراجعه به آثار روایی معتبر اهل سنت، مشاهده میشود، هیچیک از ادله ابنتیمیه در تحریم تبرک صحت ندارد و در تعارض با اعتقادات اصیل اهل سنت است.