موسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر2620120621-وهابیان و توحید در اسما و صفات1746162949FAعلی ربانی گلپایگانیمدرس حوزه علمیه و استاد دانشگاه.Journal Article20221215-مقاله حاضر ابتدا دیدگاه وهابیان را درباره توحید در اسما و صفات مطرح و سپس بر اساس کتاب و سنّت دیدگاه آنان را نقد و بررسی کرده است و در نتیجه سست بودن آرا و نظریات وهابیان در خصوص توحید در اسما و صفات الهی را به اثبات رسانده است.https://serajemonir.darolelam.ir/article_162949_7cd866796b30518aa0a6f7099bec5510.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر2620120621-نقد دیدگاه ابنعبدالوهاب از کتاب مجموعة التوحید4758162955FAحسین رجبیعضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب.Journal Article20221215-در این نوشتار به بررسی و ارزیابی کتاب <em>مجموعة التوحید</em> پرداختهایم. این اثر تمام نوشتههای محمد بنعبدالوهاب و برخی از نوشتههای ابنتیمیه را جمعآوری کرده است. روشن است که نخستین بحث درباره توحید و شرک است. تعریف عبادت، توحید و اقسام آن از مباحث مهمی است که در گفتار نخست او مورد بررسی قرار گرفته است.https://serajemonir.darolelam.ir/article_162955_4d47bbaea88128afb90fef0643a1d5ab.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر2620120621-کتاب الصواعق، نقدها و پاسخها5986166875FAمحمد علی موحدی پوردانشآموخته حوزه و موسسه آموزش عالی امام رضا (ع)Journal Article20230216-سلیمان بن عبدالوهاب از اولین منتقدان جدی برادرش محمد بن عبدالوهاب به شمار می آید. ردیه ای نگاشت که بعدها به نام <em>الصواعق الإلهیّة</em> معروف گردید. این کتاب در بازگشت مسلمانان از عقاید محمد بن عبدالوهاب تأثیر فراوانی داشت؛ چنانکه علمای وهابی از آن زمان تاکنون درصدد مخدوش جلوه دادن این کتاب برآمده اند.<strong> </strong>این مقاله در صدد بررسی شخصیت سلیمان بنعبدالوهاب و کتاب او در پاسخ به اشکالاتی است که وهابیان بر شیخ سلیمان و کتاب مزبور وارد کرده اند.https://serajemonir.darolelam.ir/article_166875_f94cdfec11ade878c8b019f54ddc007d.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر2620120621-محمد بن عبدالوهاب و مخالفان نجدی معاصر او87110166876FAاحمد ابراهیمیدانشآموخته و پژوهشگر حوزه علمیه قم.Journal Article20230216-برآمدن محمد بن عبدالوهاب در نجد واکنشهای گسترده ای در پی داشت. نگرشهای متفاوت به بنیادهای فکری و رفتاری او، پرسشهای فراوانی را در ذهنها برانگیخت؛ مانند وهابیت چیست؟ اعتراض او به کدامین گفتار و رفتار مسلمانان است؟ آموزه های اصلی آن کدام است؟ نتایج سیاسی ـ اجتماعی وهابیت به سود چه کسانی تمام می شود؟ رویکرد اندیشمندان اهل سنّت به آموزه های وهابیت و ارزشگذاری آن چگونه است؟
این نوشتار در صدد پاسخ به برخی از پرسش هاست و بستری را برای بحثی روشن در این زمینه فراهم میآورد. https://serajemonir.darolelam.ir/article_166876_c1588e5b39384d010446724fac0040f4.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر2620120621-بررسی تطبیقی ایدهها و رفتارهای خوارج و وهابیت111136166877FAاکبر اسد علیزادهعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.Journal Article20230216-مقاله حاضر تحقیق تطبیقی در خصوص اندیشهها و رفتارهای فرقه خوارج و وهابیت است. نویسنده ابتدا توضیح کوتاهی درباره معرفی این دو گروه داده و سپس در چهارده عنوان به بررسی برخی از شباهتهای گروه خوارج و وهابیت در ایده ها و عملکردها پرداخته است.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_166877_abf0ce68396d6e5face74a7a2fb9b17a.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر2620120621-وهابیان و تحریف قرآن کریم137158166878FAJournal Article20230216-پاکیزه بودن ساحت نورانی قرآن کریم از تحریف و طعن هایی همانند آن، از نگاه همه مسلمانان امری تردید ناپذیر است، امّا آنچه این فضای همگرایی را به هم میریزد، اتّهام وهابیان به شیعه است که میگویند شیعه قائل به تحریف و تغییر است، ولی اگر به منابعی که وهابیان به آنها اعتماد دارند، مراجعه کنیم، خواهیم دید که در این منابع بهویژه در <em>صحیح بخاری</em> و <em>صحیح مسلم</em> اخباری نقل شده که نشان میدهند قرآن دچار تحریف و تغییر شده است و در واقع، آنچه به شیعه نسبت میدهند، خود به آن دچارند و یا باید خودشان قائل به تحریف قرآن باشند و یا منابع مورد اعتماد خود به ویژه صحیحین را تکذیب کنند.https://serajemonir.darolelam.ir/article_166878_237ce93ce751e93ea49b4ce4bb686e33.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر2620120621-نقد دیدگاه وهابیان درباره حدیث سفینه159184166879FAحامد محمدیان خراسانیدانشاموخته حوزه علمیه قم و موسسه مذاهب اسلامی.Journal Article20230216-حدیث سفینه که از طرق مختلف در کتب روایی اهلسنّت نقل شده است، فضایل بیشماری را برای اهلبیت پیامبر9 ثابت میکند. با وجود تأیید صحت این حدیث از سوی بسیاری از علمای اهلسنّت، سلفیون و وهابیون براساس رویکرد عثمانی خود تلاش کردهاند تا با دلایل ضعیف و واهی این حدیث را تضعیف و صدور آن را از پیامبر اکرم9را انکار کنند. در این مقاله با بررسی یک سند از اسانید این حدیث، اثبات میشود که ادّعای ضعف این حدیث از سوی وهابیون بیاثر است و صحت آن نشان از ضعف دیدگاههای گفتار ابنتیمیه و پیروان فکری او در علم حدیث و رجال دارد.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_166879_cff064a7532a5710baa6ee992552b9af.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر2620120621-تقیه و رویکرد وهابیت به آن185212166880FAمحمد ابراهیم نژاددانشآموخته و پژوهشگر حوزه علمیه قم.Journal Article20230216-تعالیم اسلام بر پایه عقلانیت و مطابق فطرت بشری نهاده شده است که در برگیرنده همه جوانب زندگی است. در زندگی بشری گاهی به سبب وجود عقاید و سلیقه های گوناگون، انسان مجبور به رفتاری بر خلاف عقیده قلبی خود برای حفظ جان و یا مصالح دیگری است. اسلام با رعایت ضوابط و شرایط خاصی چنین رفتاری را در تعالیم خود به پیروانش توصیه نموده است. در این میان شیعه به سبب فشارهای سیاسی، بیشتر از سایر مذاهب به تقیه عمل کرده است، ولی عده ای ظاهرگرا شیعه را بهدلیل عمل به تقیه، به نفاق و کفر و الحاد متهم کرده اند. این مقاله در پی اثبات جوانب مختلف تقیه در قرآن کریم، سیره پیامبراکرم9، صحابه و بزرگانی است که مورد قبول فرقه وهابیتاند.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_166880_dce8b41652c3aa04f24bcce155f61857.pdfموسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلامسراج منیر2620120621-گزارشی از کتاب مصباح الأنام و جلاء الظلام233257183138FAمهدی فرمانیانمدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20231114-کتاب <em>مصباح الأنام و جلاء الظلام</em> اثر علوی بناحمد در 92 صفحه قطع رحلی و چاپ سنگی در سال 1325ق، یعنی پنج سال پس از ظهور مجدد وهابیت در منطقه نجد، در مصر در مطبعة العامرة الشرفیة انتشار یافت، که در حاشیه آن، رسالهای است به نام <em>«رسالة فیما یتعلق بأدلّة جواز التوسل بالنبی و زیارته</em><em>9</em><em> </em><em>و أنّها من القربات»</em> تألیف شیخ احمد زینی دحلان شافعی مذهب چاپ شده است. همچنین نسخه pdf آن بدون مشخصات چاپ و بدون صفحه با حروفچینی جدید در سایت المصطفی (al-mostafa) آمده است. نسخه pdf هیچ مشخصاتی ندارد و معلوم نیست چه کس و کدام مؤسسه حروفچینی جدید را انجام داده است و آیا این حروفچینی چاپ جدیدی از کتاب است یا خیر؟ بنابراین در این گزارش از نسخه چاپ سنگی مصر استفاده شده و به آن آدرس داده شده است.
از امتیازات این اثر استناد فراوان به آثار دیگران و آوردن نام کتاب و نویسنده آن است که نشان از تسلط مؤلف کتاب به موضوع و تفحص وی در این زمینه است.https://serajemonir.darolelam.ir/article_183138_9aeaa222a52d6d0a3075b917598196a0.pdf