موسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سراج منیر
9
35
2019
09
23
نقد دیدگاه ابنتیمیه درباره یزید از منظر علمای اهلسنت
15
35
FA
سید مصطفی
عبدالله زاده
پژوهشگر موسسه دارالاعلام لمدرسة أهل البیت
seyedmostafa61@yahoo.com
یکی از مسائلی که ابنتیمیه و وهابیت با علمای اهلسنت مخالف هستند، مسئله نقش یزید در به شهادت رساندن امام حسین علیه السلام است؛ با تحقیقات انجام شده، بهدست میآید که یزید، برخلاف ادعای ابنتیمیه، دستور به کشتن امام حسین علیه السلام داد و با شهادت امام حسین علیه السلام، بسیار خوشحال شده بود. اهلبیت: نیز بهعنوان اسیر به شام فرستاده شدند و بعضی از علمای اهلسنت مانند ذهبی و آلوسی، یزید را ناصبی نامیدند. قیام امام حسین علیه السلام در مقابل یزید، حق و موافق شرع بوده است؛ برخلاف توهمات ابنتیمیه که معتقد است، در قیام امام حسین علیه السلام فساد بوده است. ابنتیمیه اعتقاد دارد، لعن یزید جایز نیست؛ در حالیکه بسیاری از بزرگان اهلسنت مثل احمد و اصحابش (خلال، عبدالعزیز، ابویعلی و ابنجوزی)، قائل به لعن یزید بودند و برای آن دلایلی ذکر کردهاند. یزید از جمله کسانی بود که اصرار بر گناه داشت و گزارشی مبنی بر توبه یزید در تاریخ ثبت نشده است.
امام حسین علیه السلام,یزید,لعن,ابنتیمیه,اهلسنت,کربلا,شهادت
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127613.html
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127613_9a78a8e58eb498feca805bed67937117.pdf
موسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سراج منیر
9
35
2019
09
23
تارکالصلاة از دیدگاه ابنتیمیه
37
53
FA
ابراهیم
کاظمی
دانش پژوه موسسه دارالاعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
e.kazemi64@gmail.com
سلفیها دایره تکفیر را در مسائل گوناگونی گسترش داده و به نوعی اکثر مسلمانان را تکفیر میکنند. مسئله تارکالصلاة از جمله فروعات فقهی است که سلفیها آن را دستاویزی برای تکفیر مسلمانان قرار دادهاند. ابنتیمیه دو مورد را محل نزاع و اختلاف بین علما بیان نموده است. مورد اول، اشاره به ترک نماز بهدلیل کسالت و تنبلی، همراه با اقرار به وجوب نماز و مورد دوم، ترک نماز، بدون اقرار و بدون انکار نماز است. در این دو مورد، نظر ابنتیمیه حکم کفر بهمعنای خروج از ملتِ تارک نماز است. در این تحقیق، با روش توصیفی به نقد نظریه پرداخته میشود و روشن میگردد اولا، نظر ابنتیمیه مخالف نظر مشهور اهلسنت بوده، ثانیا، اخبار و آیات دلالت میکنند، افرادی تا ابد در عذاب جهنم خواهند بود، که منکر باشند؛ اما اگر کسی منکر نباشد، نمیتوان آن آن شخص را محکوم به کفر کرد؛ همچنین در تارکالصلاة، اگر شخصی وجوب نماز را انکار نکرده باشد، نمیتوان حکم به کفر او داد. محل نزاع دوم از متفردات ابنتیمیه بوده و اشکالاتی را دارد که در مقاله به آن پرداخته شده است.
تارکالصلاة,ایمان,اسلام,کفر,ابنتیمیه
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127614.html
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127614_12e4f619dd66cf041d9aff883e2a31f7.pdf
موسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سراج منیر
9
35
2019
09
23
بررسی دیدگاه ابنتیمیه در تکذیب نزول آیه انفاق در شأن امیرالمومنین علی
55
71
FA
سیدرضا
هاشمی شاهقبادی
پژوهشگر موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت قم و دانشپژوه تاریخ اهل بیت علیهم السلام جامعهالمصطفیالعالمیه.
بسیاری از دانشمندان اهلسنت، نزول آیه 274 سوره بقره، معروف به «آیه انفاق» را در شأن امیرالمؤمنین امام علی دانستهاند. ابنتیمیه با اقامه چند شبهه سعی در انکار این موضوع دارد. این مقاله سعی دارد، با مراجعه به منابع معتبر اهلسنت، به بررسی این ادعا بپردازد؛ بر اساس گزارشات و سندهای متعدد، این شأن نزول از سوی بسیاری از دانشمندان شیعه و اهلسنت صحیح و پذیرفته شده است و روایات آن از طرق متعدد و توسط علمای بسیاری نقل شده است. ابنتیمیه با استشهاد به ضعف سند در یک مورد، سعی دارد که روایتِ در این خصوص را کذب و دروغین معرفی کند؛ در حالیکه همین روایت از طرق دیگری نیز رسیده که ضعف سند را جبران کرده است. وی در مغالطهای آشکار، با استدلال به عام بودن مفهوم آیه، درصدد رد و تکذیب سبب نزول است؛ در حالیکه همه میدانند، سبب نزول، هیچ ارتباطی به عام بودن مفهوم آیه ندارد و در حین اینکه مفهوم آیه عام است و همیشه میتوان به آن عمل کرد، اما سبب نزول آیه خاص بوده و از طریق روایات و نقل ثابت میشود. وی ادعا میکند که سبب نزول فضیلت نیست؛ در حالیکه همه دانشمندان آن را فضیلت شمردهاند و حتی خود او در دیگر موارد، به فضیلت بودن آن استدلال کرده است.
امیرالمؤمنین امام علی,آیه انفاق,ابن تیمیه
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127696.html
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127696_a242385cd960cbf62e4ee6ef8e01354b.pdf
موسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سراج منیر
9
35
2019
09
23
نقد عملکرد داعش در برخورد با اسیر
73
94
FA
علی اکبر
لطفی
کارشناس ارشد مذاهب اسلامی، پژوهشگر موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت علیهم السلام
lotfi43271@gmail.com
داعش یکی از گروههای جهادی تکفیری است که امروزه بهطور پراکنده در ممالک اسلامی فعالیت دارد و مدعی تشکیل حکومت جهانی و مقابله با صلیبیان و شکست آنان و در نهایت، رساندن پرچم به موعود میباشد. یکی از دستورات اسلام، تاکید بر برخورد مناسب با اسیران جنگی میباشد؛ ولی رویکرد برخی گروههای تکفیری مانند داعش، خلاف این سیره است؛ تا جاییکه این گروه، خشنترین و ناپسندترین برخوردها را با اسیران دارند. داعشیها در شیوه تعامل با اسیران، سه شیوه خاص را اتخاذ نمودهاند که عبارتاند از: سوزاندن اسیران جنگی، ذبح اسیران با ابزاری مانند چاقو و...، غرق نمودن اسیران در آب. با مراجعه به کتاب، سنت و همچنین گفتار بزرگان فریقین در ذیل آیات و روایات، سوء برداشت آنان و همچنین تضاد عملکرد ایشان با معارف ناب اسلامی روشن میگردد.
عملکرد داعش,اسیر,ذبح,سوزاندن,غرق کردن
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127697.html
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127697_43a6d8db21fb198459308f81133664ea.pdf
موسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سراج منیر
9
35
2019
09
23
بررسی دیدگاه ابنتیمیه، پیرامون سوگند بهغیرالله
95
114
FA
ابوذر
فروتنی
پژوهشگر مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت علیهم السلام
پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه ابنتیمیه در موضوع سوگند به غیرالله میپردازد. ابنتیمیه از نظر فقهی برخلاف عموم فقها، سوگند به غیرالله را حرام میداند؛ اما اختلاف اساسی ابنتیمیه با سایر علمای اسلام در نگاه اعتقادی او به موضوع است. وی با استناد به حدیثی مرسل، قسمِ به غیرالله را شرک و مخالف توحید الوهی میداند. این مقاله با استفاده از متون حدیثیِ مورد قبول ابن تیمیه، به بررسی و تحلیل این مسئله میپردازد و روشن میگردد، مشرک دانستن مسلمانان، به سبب سوگند به غیرالله، برخلاف ظاهر آیات و سنت صحیح پیامبر و سیره صحابه است. علاوه بر اینکه شرک دانستن قسم به غیرالله، برخلاف مبانی ابن تیمیه در بحث عبادت و مبنای برتری سلف بر خلف است؛ همچنین ابن تیمیه در معنا کردن روایات دچار سوء برداشت شده و فهم خود را بر روایت، تحمیل نموده است؛ افزون بر آن، ابنتیمیه در مقام عمل نیز ملتزم به گفتار خود نبوده و بارها سوگند به غیرالله خورده است.
ابنتیمیه,سوگند بهغیرالله,شرک
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127700.html
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127700_401f70c5a6e4e169c775086a92689ff2.pdf
موسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سراج منیر
9
35
2019
09
23
بررسی دیدگاه سلفیه به مسئله مهدویت با تأکید بر دیدگاه وهابیت
115
134
FA
زینب
ریاحی
مربی، کارشناسی ارشد معارف اسلامی، گرایش مبانی نظری اسلام دانشگاه معارف اسلامی قم
zriahi94@yahoo.com
سید وحید
کاشانی
عضو هیئت علمی المصطفی، دکتری فلسفه اسلامی گرایش حکمت متعالیه جامعه المصطفی
اعتقاد بهوجود منجی و موعود آخرالزمان در میان ادیان الهی جایگاه ویژهای دارد. اعتقاد به مهدی موعود در فرقه وهابیت که سابقه انکار برخی از مفاهیم اصیل دینی را دارد و از سوی دیگر، رویکرد حدیثگرایانه، اهمیت موضوع را دو چندان میسازد. نوشتار حاضر بهروش تحقیق کتابخانهای و با رویکرد تحلیلی _ انتقادی، به بررسی نگرش اعتقادی وهابیت به مسئله مهدویت میپردازد.<br />در این پژوهش سعی میشود تا ایراداتی که بر عقاید وهابیون مانند، نَسَب و تولد حضرت، فلسفه غیبت و طول عمر حضرت وارد است، طبق اسناد و کتب اهلسنت و احادیث متواتر، مورد نقد و بررسی قرار گیرد و رد ادعای وهابیون ثابت شود. هدف ما بیان نظر وهابیت است هرچند ممکن است در برخی موارد با مذاهب دیگر مشترک باشد.
سلفیه,مهدویت,ولادت,نسب,غیبت
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127699.html
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127699_ce4fd7f331e70cc0f7a4de787dcee04d.pdf
موسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
سراج منیر
9
35
2019
09
23
گزارشی از نسخه خطی کتاب شفاعت و توسل، اثر کاظم مرادخانی
141
152
FA
علی
مقدس
کارشناس ارشد نقد سلفیت و وهابیت
<span class="fontstyle0">یکی از باورهای اساسی شیاه و اهلسن ِت اصیل، شفاعت و توسل است. در طـول تـاریخ،</span> <span class="fontstyle0">شفاعت و توسل از سوی ظاهرگرایان و اندیشههای سلفی مورد خدشه قرار گرفته و هر بـار</span> نیز شبهات قدیمی تاریخ مصرف گذشته را علم کرده تا ذهن منتقدین را نسبت به باورهای دینی خود مشوش کنند. عالمان فرهیخته در هر عصری پاسبانان باورهای ناب اسلامی هستند و در برابر شبهات تالیفات بسیاری را به نگارش در آورده اند. یکی از آن عالمان نستوه استاد کاظم مرادخانی است. وی در کتاب شفاعت و توسل آراء ضد استشفاع را با تقریر درست اشکالات واکاوی نموده و توانسته هجمه های ظاهرگرایان و منکرین مباحث مزبور در دهه پنجاه و شصت شمسی را خنثی سازد.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_183463.html
https://serajemonir.darolelam.ir/article_183463_ec8eae62a1c8b074e8bab7cc7bf1e0cf.pdf