ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اجماعات ابنتیمیه در نفیِ فضایل اهلبیت علیهم السلام با تکیه بر کتاب «منهاج السنة النبویة»
یکی از ادلۀ مهم و پرکاربردِ اهلسنت در باب فقه و اعتقادات، «اجماع» است. در اصطلاح، اجماع بهمعنای اتفاقنظر مجتهدانِ یک عصر است. در مواردی میبینیم برخی مؤلفان برای افحامِ خصم، از اجماع استفادۀ ابزاری نموده و در مقام تحقیق، از آن سوءاستفاده کردهاند؛ زیرا ابطالِ اجماع به جستوجو در کتب متعددی نیاز دارد و این کار برای هرکسی میسّر نیست. یکی از این مدعیانِ دروغینِ اجماع «ابنتیمیه» است. وی در بسیاری از مسائل مدعیِ اجماع شده است و این رویه، در کتاب منهاج السنة النبویة بیشتر به چشم میخورد. آنچه پیشِرو دارید تحقیقی است دربارۀ مبانیِ ابنتیمیه در باب اجماع و پارهای از اجماعات ادعاییِ او در کتاب منهاج السنة النبویة در باب فضایل اهلبیت.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127810_5760e6e118bcf24951eaee8e6690cdd1.pdf
2019-03-21
17
36
اجماع
ابنتیمیه
فضایل اهلبیت
منهاج السنة النبویة
ORIGINAL_ARTICLE
تقابل علمای شافعی با ابنتیمیه
در قرن هشتم هجری، ظهور ابنتیمیه با دیدگاههای جدیدی که برخلاف دستورات اسلام و سیرۀ مسلمانان بودند، باعث شد علمای جهان اسلام بهپا خاسته تا از گسترش این تفکرات جلوگیری کنند. از جملۀ این علما، علمای بزرگ و صاحبنظرِ شافعیمذهب هستند که از زمانِ حیاتِ ابنتیمیه تاکنون، علیه او موضع گرفتهاند. آنان با استفاده از ابزارهایی از قبیل مناظره، تألیف کتاب، و نیز ردیهنویسی در بعضی موضوعات خاص مانند شدّ رحال، توسل و همچنین استغاثه به پیامبر، به معرفیِ انحرافات فکری و شخصیتیِ ابنتیمیه اقدام نموده و به مقابله با وی پرداختهاند.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127815_61984f0acadb69e7587a8844d52d9f3f.pdf
2019-03-21
25
37
ابنتیمیه
علمای شافعی
تقابل
شدّ رحال
توسل
رسول
خرسند
rasol69690@gmail.com
1
دانشپژوه مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام (شعبۀ شیراز).
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی دیدگاه ابنتیمیه و سلفیۀ جهادی در عملنکردن به احکام الهی
بهاعتقادِ سلفیۀ جهادی هر مسلمانی که به دستورات الهیِ بیانشده در قرآن و سنت عمل نکند، کافر است و از دین خارج میشود. در مقالۀ پیشِرو با روش توصیفیتحلیلی، با استفاده از مبانیِ فکریِ سلفیه به بررسیِ این دیدگاهِ سلفیۀ جهادی پرداخته شده و روشن گردیده است که اولاً: بهاتفاقِ علمای اسلام اگر عملنکردن به دستورات الهیِ بیانشده در قرآن و سنت بهدلیل عدماعتقاد به آن دستور یا بهدلیل انکارِ آن باشد، میتواند موجب کفر و خروج از اسلام شود؛ اما اگر کسی بهخاطر جهالت، سستی و تنبلی، ترس، مصالح فردی یا مصالح نفسانی از عمل به برخی از دستورات الهی اجتناب ورزد، هرچند عمل وی از مصادیق کفر اصغر است، نمیتوان وی را کافر و خارج از دین اسلام دانست و نمیتوان عملِ او را از مصادیق کفر اکبر به شمار آورد. ثانیاً: سلفیۀ جهادی «التزام حاکمان کشورهای اسلامی به مصوبات مجالس قانونگذاری و پارلمانها» را از مصادیق عملنکردن به دستورات الهی دانستهاند؛ در حالی که دلیلی بر این مسئله وجود ندارد و حاکم میتواند با این قید که مصوبات مجالس در صورتی لازمالاجرا هستند که با شرع مقدس اسلام منافات نداشته باشند، هم به آن مصوبات ملتزم شود و هم به دستورات الهی عمل کند.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127816_507e69f396714b43570ac92aa309f94e.pdf
2019-03-21
53
72
ابنتیمیه
سلفیۀ جهادی
عدمتبعیت از احکام الهی
کفر
رضا
پورعلی
1
کارشناسی ارشد کلام اسلامی، پژوهشگر مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت و دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حکم سبکنندۀ صحابه در فقه حنفی
«سب» بهعنوان مصداقِ تامِ بغض، از ابتدای زندگیِ بشر تاکنون در بین مردم شایع بوده است و عدهای برای نشاندادنِ بغض و کینۀ خود به جریان یا اشخاصی خاص، به این اقدام مبادرت میورزند. یکی از این موارد، سبّ صحابۀ پیامبر است که در این مقاله سعی بر این است با استفاده از روش تحلیلیتوصیفی دیدگاه فقهای احناف را دربارۀ سابّ صحابه با بهرهگیری از متون فقهیِ آنان بررسی، و روشن نماییم. اگر سابّ صحابه جمیع صحابه یا بعضی از آنها را بهدلیل صحابی بودنِشان سب یا تکفیر کند، فقهای مذهب حنفی همانند دیگر مذاهب اهلسنت حکمِ او را کفر میدانند؛ ولی اگر فردی صرفاً بعضی از صحابه را بهدلیلی غیر از صحابی بودن سب یا تکفیر کند، مشهور فقهای حنفی حکمِ او را کفر نمیدانند و فقط معتقدند که وی فردی فاسق، مبتدع، ضال یا باغی است. دربارۀ سابّ شیخین نیز فقهای مشهور حنفی حکمِ تکفیرِ چنین فردی را رد کرده و حکمِ او را همانند سابّ صحابه دانستهاند.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127817_b7c0bed58ce245105fdd08dfe4b5a1b4.pdf
2019-03-21
73
89
سابّ صحابه
سابّ شیخین
تکفیر صحابه
فقه حنفی
احمد
سیاح صالحی
salehia794@gmail.com
1
سطح سه سفیران هدایت و پژوهشگر مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت (شعبۀ اهواز).
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطۀ ایمان و عمل از دیدگاه ابنتیمیه
دربارۀ رابطۀ مفهومیِ «ایمان» و «عمل» دیدگاههای مختلفی بیان شده است. برخی مانند خوارج راه افراط، و برخی مانند مرجئه راه تفریط را پیمودهاند. جستار حاضر درصددِ بیان بررسیِ دیدگاه ابنتیمیه در این زمینه برآمده است و میتوان از ظاهر کلمات ابنتیمیه سه نظریه را استخراج کرد: 1. رکن بودنِ مطلقِ عمل برای ایمان؛ 2. تلازم بین ایمان و عمل؛ 3. تقسیم اعمال به باطنی و ظاهری و ادعای رکنیتِ اعمال باطنی. در این صورت، عمل قلبی، جزءِ ایمان خواهد بود؛ اما اعمال ظاهری لازمۀ جداناپذیر ایمان هستند. جمعبندیِ دقیق سه نظریه به جزء بودنِ عمل برای ایمان ختم میشود و با دقت عقلی، نظریۀ سوم به همان نظریۀ اول برمیگردد. با این بیان، ابنتیمیه اعمال ظاهری را در ظاهر، داخل در مفهومِ ایمان ندانسته است؛ اما لازمهای جداییناپذیر برای اسلام قرار داده که همان جزئیتِ عمل را نشان میدهد. این در حالی است که شیعه و ائمۀ مذاهب اربعه نظری برخلاف نظر ابنتیمیه دارند و عمل را داخل در مفهوم ایمان ندانستهاند.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127819_e271b00f05b0dd7d2df9df19d1e3c8d5.pdf
2019-03-21
91
111
ابنتیمیه
ایمان
عمل
رابطۀ ایمان و عمل
ابراهیم
کاظمی
e.kazemi64@gmail.com
1
پژوهشگر مؤسسۀ دار الإعلام لمدرسة أهل البیت علیهم السلام
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جنایات وهابیت در نجد در دوران اول، با تأکید بر تاریخ ابنبشر
حکومت وهابیت از نظر تاریخی به سه دورۀ مختلف تقسیم میشود. وهابیان در دورۀ اول (1157-1234ق) جنایات بیشماری مرتکب شدند. بیشترِ این جنایات، در منطقۀ نجد رخ داد. از مهمترین جنایاتِ وهابیت در این دوران، میتوان به قتل و غارت مردم ریاض، حریملا، قطیف و احسا اشاره کرد. در این مناطق، وهابیان چند هزار نفر را کشتند و اموال آنان را غارت کردند. ابنبشر، تاریخنگار وهابی، بیشترِ این جنایات را با عنوان «فتوحات» ذکر کرده است. این پژوهش با روش توصیفی و با تأکید بر کتاب ابنبشر، جنایات وهابیت را ذکر نموده و سپس با استفاده از دیگر منابع، عمقِ جنایات آنان را تبیین کرده است. با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی مستقل در رابطه با جنایات وهابیت در منطقۀ نجد نوشته نشده است، اهمیت چنین پژوهش بیشتر قابلدرک است.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_127820_557431cc74acb5bd1e6883749387470f.pdf
2019-03-21
113
132
جنایات وهابیت
کشتار مردم ریاض
وهابیت
محمد بن عبدالوهاب
نجد
ابنبشر
عنوان المجد
آلسعود
مجتبی
محیطی
mohiti1360@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
گزارشی از کتابِ «الرؤیة الوهابیة للتوحید و أقسامه»
کتاب الرؤیة الوهابیة للتوحید و أقسامه، بهقلمِ عثمان مصطفی نابلسی نگاشته شده است و این کتاب در سال 2017م، در انتشارات دار النور المبینِ کشورهای عمان و اردن به چاپ رسیده است. این کتاب، که حجمی بالغ بر 528 صفحه دارد، یکی از بهترین آثار نگاشتهشده در زمینۀ نقد افکار و عقاید وهابیت در حوزۀ توحید و شرک است.
کتاب مذکور مشتمل بر یک مقدمه، چهار باب و یک خاتمه است. «توحید در ربوبیت»، «توحید در الوهیت»، «توحید در اسما و صفات» و نیز «آثار نظری و عملیِ برداشت اشتباه وهابیت از توحید»، بهترتیب عنوانهای ابواب چهارگانۀ این کتاب هستند که در ادامه، بهطور تفصیلی به بحث دربارۀ محتوای هریک از ابواب مذکور، مقدمه و همچنین خاتمۀ کتاب میپردازیم.
https://serajemonir.darolelam.ir/article_183460_5ff07ebe646fc2bc978d933c9cd73fff.pdf
2019-03-21
139
155
رضا
پور علی
1
* کارشناس ارشد کلام اسلامی(گرایش وهابیت شناسی) و دانشپژوه موسسه دارالاعلام لمدرسة اهلالبیت و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم.
AUTHOR