@article { author = {Molla-Musa Meibodi, Ali}, title = {The History of Salafist Thought in the Indian Peninsula from the Twelfth to the Thirteenth Century AH}, journal = {Seraj-e Monir}, volume = {5}, number = {20}, pages = {51-70}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Although historic evidence indicates that some disciples of Ibn Taymiyyah entered India from the eighth century AH, they failed to institutionalize Salafist thoughts in that land. Salafism emerged as a thought movement in Shah Waliullah Dehlawi’s period. Dehlawi travelled to Hejaz and after meeting some Salafist figures there, through them, he became familiar with Ibn Taymiyyah Harrani’s thoughts and opinions and took them to India. They benefited from Ibn Taymiyyah’s thoughts in Shah Waliullah Dehlawi School. After Shah Waliullah, his sons and disciples continued promoting his school of thought to the extent that in the thirteenth century AH, his thoughts were so developed that they abandoned imitation from the Four Imams and practically called themselves non-imitators and Salafi. Moreover, in this century we witness introduction of the Zeidi-Salafi movement into the Indian Peninsula by Seddigh Hasan Khan and its dissemination across the peninsula.}, keywords = {Salafism,Indian Peninsula,Shah Waliullah Dehlawi,Ahl Hadith,Wahhabis}, title_fa = {سیر تاریخ اندیشه سلفی‌گری در شبه‌قاره هند از قرن دوازده تا سیزده هجری}, abstract_fa = {هرچند شواهد تاریخی نشان می‌دهد برخی از شاگردان ابن‌تیمیه از قرن هشتم هجری وارد هندوستان شدند، امّا نتوانستند اندیشه سلفیه را در آن دیار نهادینه کنند. این اندیشه در دوره شاه‌ولی‌الله دهلوی به نهضتی فکری در هندوستان تبدیل شد. دهلوی با سفری که به حجاز داشت و از طریق ارتباط‌گرفتن با برخی از شخصیت‌های سلفی آنجا با اندیشه ابن‌تیمیه حرانی آشنا شد و آرا و اندیشه‌های او را به هند برد. در مدرسه شاه‌ولی‌الله دهلوی از تفکرات ابن‌تیمیه بهره بردند و بعد از او هم مدرسه فکری شاه‌ولی‌الله دهلوی را فرزندان و شاگردانش با این منهج اداره کردند تا اینکه در قرن سیزدهم هجری این اندیشه تا جایی رشد کرد که تقلید از ائمه اربعه را کنار گذاشتند و عملاً خود را غیرمقلّد و سلفی معرفی کردند. از طرف دیگر در این قرن شاهدیم که جریان سلفی زیدی از طریق صدیق حسن‌خان وارد شبه‌قاره شد و به گسترش آن در شبه‌قاره هند انجامید.}, keywords_fa = {سلفی‌گری,شبه‌قاره هند,شاه‌ولی‌الله دهلوی,اهل حدیث,وهابیت}, url = {https://serajemonir.darolelam.ir/article_127595.html}, eprint = {https://serajemonir.darolelam.ir/article_127595_2c840df86bfd1ca024764b3817bbcee8.pdf} }